DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Khamis, Disember 01, 2011

BSK 262. Projek lembu: Siasatan awal polis tiada bukti CBT

Bismillah.
Assalamualaikum.

Siasatan awal polis terhadap projek lembu Perbadanan Feedlot Corporation (NFC) menunjukkan tiada bukti berlakunya jenayah pecah amanah (CBT).

Lembu
Itu adalah kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara, Datuk Seri Khalid Abu Bakar.

NFC, yang mana pengerusi eksekutifnya, Datuk Seri Mohamad Salleh Ismail, adalah suami kepada Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil. terbabit dalam kontroversi selepas Laporan Ketua Audit Negara 2011 menyatakan ia berada dalam keadaan kucar-kacir dan gagal memenuhi objektifnya.

NFC telah menerima peruntukan RM250 juta untuk mengendalikan projek lembu di Gemas, Negeri Sembilan.

Ada pihak yang mendakwa peruntukan RM250 juta berkenaan telah disalahgunakan oleh keluarga Shahrizat.

Antara dakwaan yang dilemparkan:

  • Pembelian kondominium berharga RM9.8 juta di One Menerung, Bangsar.
  • NFC memperuntukan RM31,580 bagi ketua pegawai operasi dan anaknya menunaikan ibadah umrah.
  • Membelanjakan lebih daripada RM800,000 untuk lawatan ke luar negara suami dan anak-anak seorang menteri kabinet, pemegang saham serta  ahli lembaga projek.
  • Pembelian sebuah kereta mewah Mercedes Benz berharga RM534,622.
  • Pembelian dua bidang tanah di Presint 10, Putrajaya dengan bayaran berjumlah RM3,363,507.

Pada hemat kami keputusan siasatan awal polis menyatakan tiada CBT berlaku walaupun NFC berada dalam keadaan kucar-kacir dan gagal memenuhi objektifnya, adalah diatas andaian bahawa wang yang dibelanjakan oleh keluarga Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat itu adalah hak mereka dalam kapasiti ketua pegawai operasi dan pihak pengurusan NFC.

Persoalannya, adakah tindakan mereka menggunakan dana rakyat untuk pembelian dan perbelanjaan itu untuk kebaikan dan kemakmuran rakyat?

Adakah dana rakyat yang diperolehi dari titik peluh dan kerja keras rakyat itu dibelanjakan diatas landasan yang betul?

Wallahualam!

Kita renungi maksud surah Al-Israa': ayat 13-15:

Dan tiap-tiap seorang manusia Kami kalongkan bahagian nasibnya di lehernya, dan pada hari kiamat kelak Kami akan keluarkan kepadanya kitab (suratan amalnya) yang akan didapatinya terbuka (untuk di tatapnya).
(Lalu Kami perintahkan kepadanya): "Bacalah Kitab (suratan amalmu), cukuplah engkau sendiri pada hari ini menjadi penghitung terhadap dirimu (tentang segala yang telah engkau lakukan)".
Sesiapa yang beroleh hidayah petunjuk (menurut panduan Al-Quran), maka sesungguhnya faedah petunjuk yang didapatinya itu hanya terpulang kepada dirinya sendiri, dan sesiapa yang sesat maka sesungguhnya kesan buruk kesesatannya hanya ditanggung oleh dirinya juga. Dan seseorang yang boleh memikul, tidak akan memikul dosa perbuatan orang lain (bahkan dosa usahanya sahaja). Dan tiadalah Kami mengazabkan sesiapapun sebelum Kami mengutuskan seorang Rasul (untuk menerangkan yang benar dan yang salah).

Tepuk dada tanya iman!

So….. ya Allah ya Tuhan kami, campakkanlah kepada kami rasa cinta kepada iman dan hiaskanlah ia didalam dada kami. Ya Allah, campakkanlah kepada kami rasa benci kepada kekufuran, kefasikan dan kemaksiatan. Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, perteguhkan hati-hati kami diatas agamaMu dan ketaatan kepadaMu. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India