DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, September 03, 2010

BFK 88. Biskut Raya Untuk Tetamu

Bismillah.
Assalamualaikum.

Bulan Ramadan kurang seminggu lagi akan berakhir. Sekarang ni kat surau2 atau masjid2 dah mulai kurang yang berjemaah. Berkemunkinan lebih senang atau selesa berjemaah kat rumah dengan keluarga. 

Surirumah dah mula membuat persiapan raya, tengah sibuk buat biskut tu. Hehe. Kami pun ada le sikit2 membuat persiapan. Tahun ni sambutan raya kat rumah kami. Semua keluarga adik beradik datang. Kena ada juga serba sedikit biskut untuk disajikan.

Jom2 ikut kami.....

Kalau tak silap kami, nama manja biskut dahlia tu dulu2 "semperit". Tak glamour kot, tu sebab ditukar namanya. Ish ish.

 
 Salji turun masa buat biskut tu, jadi dinamakan suji salju.  Ada ke salji kat sini? Haha.

Yang ni saudara tiri suji salju. Kaya dengan bahan2 jadi disebut makmur. Favourite kami sejak dulu. Dulu bentuk macam karipap. Biskut ni kan rapuh, cerita dulu2 ni, bila dah lepas raya kat dalam tin simpanan tu ada "serdak" atau apa nama tu, serpihan biskut bercampur gula. Kami gunakan sudu untuk habiskan. Sedap! Nasib baik tak di sedut dengan straw. Lagi ganas. Haha.


Datang dari jauh nama biskut ni. Bukan calang2, dari England. Tapi bahan2 semua local. Peninggalan penjajah kot. Tak pe, sedap.

Kerabat almond london! Irish biscuit atau biskut irish diberi nama. Berkemungkinan nama tu dari Republic Ireland. Kalau ikut resepi ada manik2 sebagai hiasan. Terlupa nak beli. Hehe.

Biskut nescafe. Anak ke 2 yang buat dari awal hingga akhir. Saja2 dibuat bentuk sebegitu untuk menampakkan keunikan. Kan cantik tu.

Saudara suji salju. Haha. Salji tak turun jadi dicampur kelapa kering dan dihias dengan hirisan badam je. 

Namanya biskut coklat chip. Nampak sedap je. Setanding dengan keluaran Famous Amos rasanya. Hehe.


Kita dah sampai segmen kuih2 jawa ni. Haha. Tumpi, dibuat dengan kacang dhal. Kesukaan anak2. Ada juga tumpi yang dibuat dengan kacang hijau. 


Peyek atau rempeyek. All time favourite kami. Macam tumpi, tak ada bentuk standard yang digunakan. Wife mesti buat peyek setiap tahun. Sayang kami. Hehe.

Ada 2 jenis lagi rasanya. Tat nenas salah satunya. Tapi tunggu anak ke 3 balik dari Segamat. Favourite dia kot. Wife buat biskut2 ni pun tak banyak. Satu adunan je setiap satu. Cukup untuk tetamu-tetamu merasa.

So..... semoga kita sentiasa mensyukuri nikmat yang Allah SWT berikan dan dihindari kita dari pembaziran. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India