DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Sabtu, Disember 17, 2011

BSK 264: Sayonara Datuk Dr Hasan Ali

Bismillah.
Assalamualaikum.

Kita masih lagi dalam bulan Muharram, bulan hijrah Nabi SAW dan teman setia Baginda Abu Bakar dari Mekah ke Yathrib.

Baginda dan sahabat-sahabat berhijrah dari cabaran dan dugaan yang besar di Mekah kepada cabaran dan dugaan yang lebih besar, lebih mencabar dan lebih berbahaya di Yathrib.

Setiap mereka yang mendukung Islam akan menerima cabaran dan dugaan dari Allah SWT. Cabaran dan dugaan yang datang dan pergi, silih berganti.

Tetapi kita akan dapati, pada setiap saat ada sekelompok manusia yang istiqomah menyahut cabaran dan dugaan tersebut. Mereka-mereka ini datang dan pergi, silih berganti juga. 

Bila menyentuh tentang cabaran dan dugaan terlintas di fikiran kami kepada bekas pesuruhjaya PAS Selangor yang juga Exco kerajaan Selangor, Datuk Dr Hasan Ali.

Kedudukan beliau didalam Pas kelihatannya cukup kritikal.

Apa dah jadi?

No1735

Kehadiran beliau umpama duri dalam daging kepada kerajaan Pakatan Selangor.

Beliau juga dikaitkan dengan isu kerajaan perpaduan yang hangat satu ketika dulu.

Perpaduan Pas dan Umno.

Usaha menyatupadukan dua parti politik yang tidak sebulu. Satu berteraskan Islam, satu lagi Melayu.

Sehingga kini Datuk Dr Hasan Ali masih mengimpikan dan masih berusaha kearah itu.

Walaupun Pas telah menetapkan pendirian bahawa parti itu tetap  bersama Pakatan. Kerjasama dengan Umno bukan agenda dan matlamat Pas. Malah Pas dikatakan telah bersiap sedia untuk menghadapi Umno di PRU13 nanti.

Apa dah jadi?

Datuk Dr Hasan Ali memilih untuk berjuang bersama parti yang berteraskan Islam.

Selain mempertahankan prinsip Islam, beliau juga bermatlamat mempertahankan hak Melayu dan juga institusi raja.  

Begitu murni matlamat Datuk Dr Hasan Ali yang mahukan agar prinsip Islam, hak Melayu dan institusi raja menjadi teguh dan kuat di negara kita.

Sehingga kini beliau berpegang teguh dengan matlamat itu.

Kami petik laporan dan kata-kata beliau:

beliau akan terus bekerjasama dengan PAS dan Pakatan Rakyat selagi pihak berkenaan mempertahankan prinsip Islam, hak Melayu dan institusi raja.”

"Saya sudah lama dalam PAS, tidak akan mudah untuk meninggalkannya begitu saja. Banyak rakan-rakan yang saya perlu bincang, mufti-mufti, penasihat agama dan juga orang lama dalam politik yang selalu saya bincang. Akan saya guna semua itu (dalam membuat keputusan).

Datuk Dr Hasan Ali menyatakan kesanggupan  memikul tanggungjawab menyatukan orang Melayu seperti label "penyelamat" Melayu dan Islam yang diberikan akhbar Utusan Malaysia minggu lalu.

Katanya, sekiranya beliau dianggap mampu berbuat demikian, beliau rela memikul amanah itu kerana perpaduan sentiasa menjadi misinya sejak berada dalam kerajaan dan sebagai pakar motivasi sehinggalah menjadi ahli politik.

Cumanya, perjuangan Islam melangkau batas bangsa. Fokus yang diberikan untuk mempertahankan satu bangsa tidak seiring dengan ajaran Islam itu sendiri.

Perjuangan hak Melayu yang Datuk Dr Hasan Ali sanggup menjadi ‘champion’ samada disedari atau tidak adalah hanya untuk mempastikan kekuasaan (dan kemewahan) satu puak elit Melayu tertentu tidak diganggu-gugat.

Kita hayati maksud surah Yunus: ayat 88-89:

“Dan Musa berkata, “Wahai Tuhan kami, Engkau telah memberi kepada Firaun dan para pemuka kaumnya perhiasan dan harta kekayaan dalam kehidupan dunia. Wahai Tuhan kami, (akibatnya) mereka menyesatkan (manusia) dari jalan-Mu. Wahai Tuhan, binasakanlah harta mereka, dan kuncilah hati mereka, sehingga mereka tidak beriman sampai mereka melihat azab yang pedih.”
Dia Allah berfirman, “Sungguh, permohonan kamu berdua telah diperkenankan, sebab itu tetaplah kamu berdua pada jalan yang lurus, dan jangan sekali-kali kamu mengikut jalan orang yang tidak mengetahui.”

Adakah Datuk Dr Hasan Ali akan berhijrah?

Berhijrah atau tidak, kami tetap ucapkan ‘sayonara’ kepada Datuk Dr Hasan Ali.

So….. ya Allah sesungguhnya kami ini adalah hambaMu, anak kepada hambaMu. Diri kami berada dalm genggamanMu, telah berlalulah hukumanMu keatas kami, telah adillah Engkau keatas ketetapanMu kepada diri kami. Ya Allah, kami memohon kepadaMu dengan segala nama yang telah Engkau namakan keatas diriMu atau nama yang telah Engkau ajarkan kepada hamba-hambaMu atau nama yang telah Engkau turunkan didalam kitabMu atau nama yang Engkau memilikinya bersendirian didalam ilmu ghaib di sisiMu, jadikanlah Al-Quran Yang Maha Agung sebagai cahaya hati kami dan penghapus rasa sedih kami, dan rasa susah hati kami. Wahai Tuhan yang membolak-balikkan hati, perteguhkan hati-hati kami diatas agamaMu dan ketaatan kepadaMu. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India