DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, Jun 24, 2013

BSK 364. Jerebu halau ke biar

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Keadaan jerebu kat negara kita dikatakan semakin serious. Muar dan Ledang dilaporkan sebagai kawasan paling kritikal ketika ini.

Situasi kritikal itu menyebabkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak mengisytiharkan status darurat di Muar dan Ledang di Johor berkuat kuasa serta merta selepas bacaan Indeks Pencemaran Udara (IPU) melebihi 750 setakat 7 pagi semalam..

Jika di baca-baca dan didengar-dengar jerebu kat negara kita dan jiran kecil kita di selatan, Singapura berpunca dari negara jiran besar kita, Indonesia.

Jika di baca-baca dan di dengar-dengar lagi negara kita sememangnya tidak terbabit secara langsung. Namun begitu secara tidak langsung mempunyai saham.

Jom baca…..

Jerebu: Lapan syarikat berkaitan Malaysia disiasat

June 23, 2013

Menteri Alam Sekitar Indonesia, Dr Balthasar Kambuaya mengenal pasti sebanyak lapan syarikat yang mempunyai kaitan dengan Malaysia sedang disiasat kerana melakukan pembakaran di Riau dan Jambi, yang mengakibatkan jerebu sehingga memberi ancaman kepada negara jiran Malaysia dan Singapura.

Menurut Dr Balthasar, kesemua lapan syarikat itu dimiliki oleh para pelabur Malaysia dan kebakaran yang berlaku dikesan di bawah konsesi mereka.

Lapan syarikat yang dikenal pasti itu ialah PT Langgam Inti Hiberida, PT Bumi Rakksa Sejati, PT Tunggal Mitra Plantation, PT Udaya Loh Dinawi, PT Adei Plantation, PT Jatim Jaya Perkasa, PT Multi Gambut Industri dan PT Mustika Agro Lestari.

“Jika terdapat bukti yang cukup, kita akan membawa mereka ke mahkamah. Para penyiasat kami masih berada di tempat kejadian untuk melakukan penyiasatan kanjut,” katanya pada Sabtu.

Lebih banyak syarikat dijangka akan dinamakan di mana Dr Balhasar berkata, 14 syarikat lagi sedang disiasat. – ANN/The Strait Times, June 23, 2013.

Hmm….. seolah-olahnya jerebu ini menjadi acara tahunan dalam kalendar sesetengah syarikat.

Jerebu ini juga telah menyebabkan satu pasangan kat taman kami pindah rumah walaupun IPU kat Seremban ini dilaporkan masih selamat dengan bacaan sekitar 100.

Kami simpati juga melihat keadaan mereka ini. Terpaksa pindah untuk mencari keselesaan dari jerebu yang semakin parah.

IMG_20130623_113439

Pasangan tersebut membina rumah di rimbunan buloh ini. Jika angin bertiup rimbunan ini menari mengikut alunan angin. Sedap mata memandang lengguk tarian semulajadi tu. Rumah pasangan itu seolah-olah dibuai-buai. Itu dulu. Kini…..

IMG_20130623_113601

Pasangan itu terpaksa menumpang kat kotak meter letrik TNB di porch rumah kami. Kira-kiranya seperti pendatang tanpa izin ni…..

Belum siap sarang mereka ini. Pasangan burung (rasanya burung tekukur) ini kami perhatikan masih mencari dan membawa bahan-bahan untuk membina kediaman baru mereka.

Anak-anak concern juga dengan tahap keselamatan pasangan ni. Takut kena renjatan letrik jadi tekukur bakar pula.

Dilema juga kami dibuatnya. Biar ke halau. Halau ke biar. Halau halau. Biar biar. Akhirnya, biarkan lah….. Allah SWT mengetahui segalanya.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, kami menyerahkan urusan kami kepada Mu. Sesungguhnya Engkau Maha melihat akan hamba-hamba Mu.Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India