DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, September 02, 2013

BSK 376. Merdeka Slim

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

IMG_20130830_230227

Hari ini 26 Syawal 1434H. Hari ini last kami puasa 6. Makanya esok kami dah boleh raya sekali lagi. Rasanya nak breakfast kat kedai makcik RMZ kat S2 dengan famili.

Sabtu lepas rakyat Malaysia merayakan Hari Kemerdekaan yang ke-56.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Nampak meriah sambutan tahun ini dimana dinyatakan di Dataran Merdeka mencecah hampir 200,000 rakyat pelbagai lapisan menyertai dan menyaksikan acara penuh bermakna itu.

Siaran langsung dari Dataran Merdeka menyaksikan 15,280 peserta daripada 56 kontinjen menyertai persembahan yang melibatkan empat segmen iaitu:

  • 'Malaysia Tanah Airku',
  • Kesatuan Rakyat Perpaduan Sejagat,
  • Kemakmuran Negara Kesejahteraan Bersama dan
  • Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku.

Persembahan hebat dan mantap melibatkan 23 kontinjen kawad, 16 kumpulan pancaragam, aset dari lima badan keselamatan, lima persembahan padang termasuk Skuadron Istiadat Berkuda dan dua persembahan udara melibatkan pesawat pejuang jenis Sukhoi 30MKM, MIG 29 dan FA 18/D Hornet.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Jom kita hayati luahan PM seperti dilaporkan di Utusan Online…..

Bersama pertahan kemerdekaan

Oleh SAIFULIZAM MOHAMAD dan SYUKRI SHAARI

pengarang@utusan.com.my

KUALA LUMPUR 31 Ogos - Datuk Seri Najib Tun Razak mahu nilai merdeka yang dikecapi oleh semua rakyat Malaysia dipertahankan walaupun dengan jiwa raga serta nyawa sekalipun.

Dalam masa sama Perdana Menteri juga meminta semangat patriotik yang diperlihatkan dalam sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 kali ini dapat terus dihayati oleh generasi muda bagi memacu negara ke arah kejayaan.

"Saya berasa seolah-olah bulu roma saya meremang melihatkan betapa besarnya semangat patriotik yang dapat kita lihat hari ini.

"Kalau semangat ini dapat dihayati oleh generasi muda, maka kemerdekaan yang dipanjangkan kepada mereka akan dapat membawa negara ke arah kejayaan," katanya ketika berucap selepas meluangkan masa beramah mesra dengan peserta perarakan sambutan kemerdekaan di Dataran Merdeka di sini hari ini.

Yang turut mengiringi beliau, Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Komunikasi dan Multimedia, Datuk Seri Ahmad Shabery Cheek.

Mengulas mengenai tema sambutan kemerdekaan tahun ini iaitu Malaysiaku Berdaulat: Tanah Tumpahnya Darahku pula, Najib menyifatkannya sebagai sangat tepat.

"Tema ini amat tepat kerana kita dilahirkan di bumi Malaysia, membesar di bumi Malaysia, cari rezeki di bumi Malaysia dan dengan izin akan disemadikan juga di bumi Malaysia,'' jelas beliau.

Dalam pada itu, Najib turut memuji pertunjukan kemerdekaan kali ini terutamanya oleh pasukan keselamatan negara yang terlibat dalam insiden pencerobohan di Lahad Datu, Sabah awal tahun ini.

Beliau menyifatkannya sebagai mampu memperkasakan semangat cintakan negara dalam kalangan setiap rakyat Malaysia.

"Inilah harapan kita, harapan kesinambungan perjuangan agar semangat patriotik itu disematkan dalam setiap lubuk hati kita bahawa kita adalah warganegara yang cintakan negara," ujar beliau.

Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Sabtu itu juga Yang di-Pertuan Agong Tuanku Abdul Halim Mu'adzam Shah dan Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah mencemar duli untuk bersama rakyat menyerikan sambutan di Dataran Merdeka.

Salah satu upacara yang dilakukan oleh baginda ialah memeriksa Perbarisan Kawalan Kehormatan. Baginda iringi oleh pegawai tentera berjalan melintas dua barisan pegawai-pegawai anggota keselamatan.

Terasa kasihan benar ketika melihat baginda bersungguh-sungguh hendak menyempurnakan upacara tersebut. Berjalan melintas dua barisan yang (pada kami) cukup panjang bagi usia baginda.

Melihat baginda melangkah perlahan dan berusaha untuk mengejar pegawai yang berjalan dihadapan baginda mengingatkan kami kat abah yang dah tak mampu nak  berjalan.

Kami bukan di Dataran Merdeka Sabtu Merdeka itu. Tengok kat TV je. Kami sekeluarga outstation kat Slim River. Abah warded kat Hospital Slim River. Abah dah 89 tahun.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, perbaikkanlah pegangan agama kami yang menjadi benteng urusan hidup kami, perbaikkanlah urusan keduniaan kami yang menjadi punca penghidupan kami dan perbaikkanlah urusan akhirat kami yang menjadi bekal kembali kami. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

salam.. bos.. tolg ulas kenaikan harga minyak..... baru sedap mata nk membaca.............. ty -weRkahlifah-

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India