DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, September 16, 2013

BSK 378. Kalimah Allah–Selamat Hari Malaysia 1Malaysia

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Hakim Mahkamah Rayuan dilaporkan berkata keputusan rayuan kerajaan untuk mengetepikan penggunaan kalimah Allah akan diumumkan pada bulan hadapan selepas mendengar penghujahan daripada peguam kerajaan, peguam gereja Katolik dan peguam yang mewakili kumpulan Islam.

Tentu ada sebab musabab tertentu yang orang awam macam kita tak dapat terfikirkan yang membuatkan keputusan rayuan itu perlu ditunda.

Semestinya terlalu rumit atau dalam bahasa yang mudah very complicated.

Hujah peguam yang mewakili gereia mengatakan tidak wajar pengharaman gereja menggunakan kalimah Allah kerana:

  • kalimah hanya untuk digunakan di gereja,
  • kalimah sudah lama diamalkan di Sabah dan Sarawak dan
  • hak yang dijamin Perlembagaan.

IMG_20130606_075322

Dua negeri di Malaysia Timur dalam Persekutuan Malaysia telah diberi atau mendapat green light untuk menggunakan kalimah Allah. Dua negeri yang digelar ‘fixed deposit’ yang cukup banyak membantu.

Namun kebenaran yang diberikan dilihat seolah-olahnya menunjukkan Malaysia mempunyai dua undang-undang yang berbeza. Malaysia Timur yes Malaysia Barat no. 

Jika benar undang-undang Malaysia boleh dibeza-bezakan sedemikian rupa maka akan lunturlah semangat Hari Malaysia dan 1Malaysia yang digembar-gemburkan oleh pemimpin utama kita.

Dalam urusan ini biarkanlah hakim-hakim yang arif lagi bijaksana memberi takrifan kerana kesemua mereka adalah pakar dalam undang-undang bertulis yang tertinggi dan terutama dalam Persekutuan Malaysia yang menjadi rujukan bagi pentadbiran negara iaitu Perlembagaan.

Nak sentuh sikit satu lagi kes yang meresahkan orang Islam di Malaysia iaitu kes membatalkan pengharaman buku tulisan Irshad Manji, Allah, Liberty and Love.

Keputusan Mahkamah Tinggi membatalkan pengharaman terjemahan buku kerana;

  • buku asli yang berbahasa Inggeris telah berada di pasaran selama setahun sebelum itu, sejak 2011 dan
  • tidak menimbulkan sebarang masalah kepada penganut agama Islam.

Hakim juga mempersoalkan keputusan pengharaman buku tersebut oleh pihak tertentu hanya setelah keluar versi Bahasa Melayu.

Kita hayati kata-kata pemimpin utama kita…..

"Lagipun, matlamat sesuatu pentadbiran mengikut Islam ialah prinsip Maqasid Syariah yang antara prinsipnya ialah mempertahankan agama, nyawa, akhlak dan harta benda. Jadi dengan undang-undang yang sedia ada, prinsip maqasid syariah boleh dan mampu kita pertahankan,"

Adakah empat perkara utama yang dinyatakan dapat dipertahankan?

Daripada Abu Ruqaiyah Tamim bin Aus al-Dariy RA, bahawa sesungguhnya nabi SAW bersabda, " Agama itu adalah nasihat". Kami bertanya, "Untuk siapa?" Baginda menjawab, "Untuk Allah, untuk kitabnya, untuk rasulnya, untuk pimpinan orang Islam dan untuk umat Islam semuanya".

Huraian Hadith:

  • Orang Islam hendaklah yakin dan tunduk serta patuh kepada segala perintah yang terkandung di dalam ajaran Islam lebih-lebih lagi perintah yang wajib.
  • Segala kekeliruan yang terdapat di dalam menentukan hukum hendaklah dirujuk kepada Al-Quran dan Al-Sunnah.
  • Wajib tiap-tiap orang Islam beriman kepada Allah dan janganlah disekutukan dengan yang lain.
  • Orang-orang Islam yang memegang tugas sebagai pimpinan hendaklah sentiasa mengawasi masalah-masalah yang berkaitan dengan hukum supaya orang-orang yang di bawah pimpinannya terhindar daripada kezaliman.
  • Ajaran Islam adalah merupakan nasihat yang menjadi panduan kepada manusia.

Daripada Ummu Salamah RA, sesungguhnya Rasulullah SAW bersabda: "Bahawasanya aku adalah seorang manusia dan sesungguhnya kamu semua telah membawa pertelingkahan kepadaku. Barangkali sesetengah kamu ada yang lebih cerdik mengemukakan hujah serta alasannya daripada sesetengah yang lain. Maka aku akan menghukum mengikut apa yang aku dengar. Maka sesiapa yang telah aku putuskan untuknya mendapat kemenangan, sedangkan ia mengetahui bahawa itu adalah hak kepunyaan saudaranya, maka sesungguhnya aku tentukan untuknya sepotong daripada api neraka".

Huraian Hadith:

  • Janganlah menghukum suatu perkara dengan tidak mengikut hukum Islam sedangkan kamu mengetahui, kerana itu menjadikan kamu akan dihumbankan ke dalam api neraka.
  • Jauhkanlah sifat-sifat menyakiti hati manusia yang menyebabkan Allah SWT murka.
  • Buatlah keputusan mengikut apa yang dibenarkan Allah dan jangan buat keputusan mengikut apa yang tidak diredhai Allah.
  • Rasulullah SAW ialah seorang manusia. Harus bagi dirinya sifat-sifat manusia kecuali apa yang dipelihara Allah daripadanya. Rasulullah SAW terpelihara daripada tersalah dalam menyampaikan risalah termasuklah aqidah dan syariat, dan terpelihara daripada perbuatan haram dan keji.
  • Seorang hakim menjatuhkan hukuman berdasarkan keterangan dan hujah yang dapat diterima seperti saksi, sumpah dan lain-lain. Dia tidak boleh menjatuhkan hukuman berdasarkan pengetahuannya.
  • Hukuman yang dijatuhkan oleh hakim tidak menghalalkan yang haram walaupun hukum itu dilaksanakan pada zahir. Oleh itu, sesiapa yang memperoleh sesuatu melalui perintah mahkamah sedangkan dia mengetahui sesuatu itu bukan haknya maka tidak harus ia mengambilnya.

Fikir-fikirkan…..

Selamat Hari Malaysia 1Malaysia.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, Engkau jadikan dan Engkau tetapkanlah Agama kami di Agama Nabi Muhammad SAW dan jadikanlah ke Islaman kami Islam yang sebenar-benar Islam . Keimanan kami iman yang kukuh dan sempurna. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

[Hadis diambil dari Jakim]

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India