DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Sabtu, Disember 20, 2014

BBK 54. Musuh Manusia 3 + 1

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Setahun telah berlalu….. bila nak memulakan semula apa yang telah kita sendiri stopkan….. terasa buntu….. tak tahu apa nak buat….. tak pasti nak mula dari mana.

Tapi….. kena mulakan juga.

Kami dah pilih topik yang bakal kami share dengan kawan-kawan….. Musuh Manusia 3 + 1 tajuknya.

Sebelum tu sedikit update atau peristiwa yang keluarga kecil kami alami dan juga perkembangan taman kami ini…..

Setahun berlalu bermacam peristiwa kami lalui. Dalam keluarga kecil kami…..

Abah meninggal dunia, Graduation Abang dan kakak. Dah bekerja pun dua anak kami tu.. Anak ketiga dalam minggu-minggu terakhir buat praktikal kat Perpustakaan Awam Seremban. Anak bongsu pula di semester 3 kat KUIS.

Latest news….. bulan lepas, 23/11/2014 abang bertunang.

Perkembangan taman kami pula…..

IMG_20130831_092634Aktiviti kat surau sekarang ni boleh dikatakan penuh. Malam-malam Selasa, Rabu, Khamis dan Sabtu ada kuliah. Malam Jumaat….. kebiasaan….. bacaan Yasin dan tahlil. Subuh Ahad pun ada kuliah. Malam Ahad dan Isnin….. hmmmmm….. aktiviti bebas.

Nak sentuh sikit berkenaan dengan kuliah kat surau kami ni. Kami dapat rasakan dalam masa terdekat ini akan ada atau dah ada pun berlaku pertembungan. Pertembungan dalam minda aktivis surau kami.

Pertembungan apa yang dikatakan apa nama tu….. antara fahaman golongan tua dan fahaman golongan muda.

Tauhid sifat 20 vs Tauhid Rububiyah, Uluhiyah dan Asma Wa Sifat.

Gelaran komersial yang diberikan kepada mereka-mereka atau sapa-sapa yang tidak  berpegangan dengan sifat 20 ini ialah “Wahabi”.

Kat taman kami ni majoriti tipis adalah golongan yang dah pencen. Tapi mereka-mereka ini kami lihat berpandangan terbuka. Boleh menerima apa yang disampaikan oleh ustaz-ustaz yang memimpin kuliah.

Kita tunggu dan lihat sahaja. Waktu-waktu mendatang yang akan menghurai dan merungkai isu berkenaan. Buat masa ini semuanya smooth sailing.

Habis update…..

Tajuk kami ambil dari buku yang dihasilkan oleh salah seorang ustaz yang mengajar kat taman kami ini.

Sebagai pengenalan kami ambil sedikit apa yang dituliskan dan yang ingin disampaikan oleh ustaz dalam muqaddimah buku beliau…..

“Kepimpinan Al-Quran tidak akan lengkap jika penuntutnya tidak memahami konsep ‘enjin’ hatinya. Mereka juga perlu nampak dengan matahatinya bagaimana musuh mereka 3 + 1 sentiasa menyerang mereka. Serangan yang tidak akan berhenti sehingga mati menjemput kita. Hanya mereka yang membenteng hati sahaja yang dapat terselamat daripada serangan yang sangat manipu daya ini.” 

Cukup sampai disini dahulu. Jumpa lagi…..

جزاك الله خيرا

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India