DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Februari 28, 2016

BSK 386. Tabung Haji Sedar Tak Sedar

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Alhamdulillah, kita yang menabung di Tabung Haji baru2 ini menerima dividend 5% dan tambahan 3%. Ianya dividend untuk simpanan atau tabungan kita untuk tahun 2015. 5% dimasukkan ke akaun kita yang telah melaksanakan ibadah haji. 8% untuk mereka2 yang belum melaksanakan ibadah itu.

Dari saat membuka akaun, mula menabung, sedikit demi sedikit menambah simpanan bila dikurniakan rezeki dari Allah SWT hingga ke hari ini kami terima dengan baik peratusan dividend yang diumumkan dan diberikan kepada kami.

Kenapa kami menerima sahaja apa yang diputuskan oleh Tabung Haji?

Hmmm…..tu yang susah tu kerana kami tak pernah terfikir untuk fikir hal itu.

Routine kami tiap awal tahun, pergi Tabung Haji buat semakan, alhamdulillah dah masuk pun dividen Tabung Haji.

Kita cuba sekali lagi….. kenapa kami terima bulat2 apa yang diputuskan oleh Tabung Haji?

Kerana sedar tak sedar kami mengiktiraf Tabung Haji untuk menjaga amanah jutaan calon2 tetamu Allah SWT. Pada kami hakikat itu cukup untuk menjadikan mereka2 di Tabung Haji komited dengan amanah yang mereka terima.

Sedar tak sedar juga kami diingatkan bahawa amanah yang Tabung Haji terima bukan sahaja amanah kepada calon2 tetamu Allah SWT tetapi terlebih utama amanah kepada Allah SWT. Amanah itu sahaja pada hemat kami akan menggigilkan mereka2 yang terpaksa memikulnya.

Sedar tak sedar kami juga merasakan warga2 Tabung Haji dari setiap lapisan akan memberikan yang terbaik kepada kita semua.

Sungguh!

Diketika ini ada dikeluarkan satu analisa kedudukan kewangan Tabung Haji dan salah satu yang diperkatakan adalah “Keuntungan RM3.53 bilion yang diumumkan oleh Datuk Seri Jamil Khir pada 4 Februari 2016 lalu tidak mengambil kira kerugian akibat kejatuhan harga saham dan sekuriti yang dipegang Tabung Haji sebagai pelaburan. Memandangkan prestasi Bursa Kuala Lumpur jatuh mendadak sepanjang tahun 2015, unjuran kerugian akibat kejatuhan harga saham dan sekuriti diunjurkan boleh mencecah sehingga RM3.14 bilion. Jika kerugian akibat kejatuhan harga saham mencecah paras tersebut, ia boleh menghapuskan keuntungan yang diumumkan oleh Datuk Seri Jamil Khir.”

Salah satu lagi adalah, “Kedudukan rizab Tabung Haji diunjurkan terus negatif bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2015 iaitu dua tahun berturut-turut rizab Tabung Haji mengalami defisit. Ini selaras dengan peringatan yang diberikan oleh Bank Negara Malaysia. Rizab yang negatif bermakna Tabung Haji tidak berkeupayaan memulangkan semua simpanan pendeposit Tabung Haji jika ia dituntut serentak oleh pendeposit.”

Ada lagi tapi cukup dua tu saja.

Pada kami unjuran kerugian akibat kejatuhan harga saham dan sekuriti sehingga RM3.14 billion mendatangkan persoalan. Pada kami yang sekolah pun tak tinggi dapat merasakan seperti tidak ada SOP yang baik di pihak Tabung Haji bila membuat pelaburan.

Banyak tu!. Tapi tak payahlah kita buat spekulasi. Siapa kita?

Tapi cuba congak2kan berapa peratus dividend yang boleh dinikmati oleh kita dengan jumlah sebesar itu?

Cuba congak2kan berapa subsidi yang boleh diberikan kepada kita untuk melaksanakan ibadah haji dengan jumlah sebanyak itu?

Tabung Haji….. apa dah jadi…..

جزاك الله خيرا

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India