DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Januari 01, 2012

BSK 266. Selamat Tahun Baru 2012

Bismillah.
Assalamualaikum.

Hari ini genap seminggu bulan Safar 1433H. Hari ini juga bermulanya tahun baru Masehi 2012.

Malam tadi, hampir kesemua saluran TV menyiarkan ‘countdown’ 2012.

Saban tahun, sambutan tahun baru Masehi cukup meriah. Begitu juga sambutan tahun 2012 ini,

Sambutan diadakan dimerata lokasi dan salah satu lokasi paling menonjol, tentunya di KLCC.

Memang KLCC menjadi tarikan dan tumpuan pelancong dalam dan luar negara. Setiap hari tidak putus-putus. Tidak sah melawat KL jika tidak ke KLCC.

Tidak pasti samada malam tadi ramai pelancong luar negara berkumpul dilokasi ini.

Tetapi sememangnya kelihatan di kaca TV ramai manusia yang berkumpul dilokasi-lokasi terpilih malam tadi. Dengan satu tujuan dan matlamat, menyambut tahun baru Masihi cara Malaysia.

naga

Yang pasti, mereka yang berada diatas pentas menghibur, juga disekitar pentas majoritinya orang Melayu.

Saban tahun rakyat Malaysia disogokkan dengan pelbagai hiburan menunggu countdown tahun baru Masehi.

Yang paling menyerlah dan istiqomah menyambut tradisi atau adat ini ialah orang Melayu.

Kami nak share sedikit apa yang diperkatakan oleh ustaz yang mengajar dan menerangkan topik tauhid di surau taman kami setiap minggu selepas solat Suboh.

Apa yang dapat difahami, tidak ada masalah jika kita ingin menyambut tahun baru Masehi. Orang kristian mengaitkan tahun Masehi dengan Nabi Isa AS. Hari kelahiran beliau menurut mereka. Wallahualam.

Ustaz ini berada di KL malam tadi kerana dijemput untuk bernasyid dimajlis perasmian sebuah masjid di sana. Permintaan ramai untuk perasmian di adakan pada tahun baru 2012.

Bukan itu sebenarnya yang ingin dikongsikan. Yang menarik pada  adalah apa yang dikisahkan semasa beliau dalam perjalanan pulang ke rumah di Seremban.

Beliau tidak ditegur makhluk halus atau seumpamanya dalam perjalanan balik tengah malam tadi.

Cuma katanya, tiba di tengah bandar Seremban beliau melintas sebuah gereja berhampiran  Terminal 1, beliau mendapati ramai penganut kristian berkumpul disana.

Begitu juga keadaan disebuah lagi gereja yang beliau lintasi. Ramai penganut kristian berkumpul menyambut tahun baru.

Itu yang ironinya.

Orang kristian di Malaysia menyambut tahun baru Masehi di gereja.

Orang Melayu beragama Islam pula leka terkinja-kinja berhibur di dataran-dataran dan lokasi-lokasi hiburan yang dikhaskan.

Kecil besar tua muda. Seiring dan sejalan. Sakan habis!

Bolehkan kiranya diadakan majlis ilmu di masjid-masjid dan surau-surau agar umat Islam terutama remaja boleh mengetahui dengan sebenar-benarnyanya ‘message’ yang dibawa oleh utusan Allah itu.

‘Message’ yang seiring dengan apa yang dibawa oleh Nabi kita Muhammad SAW.

Dengan demikian generasi remaja Islam akan menyambut ketibaan tahun baru Masehi dengan kefahaman dan bukan dalam kejahilan.

Kemudian, sesungguhnya Tuhanmu terhadap orang-orang yang melakukan kejahatan dengan sebab kejahilan, kemudian mereka bertaubat sesudah itu serta memperbaiki amalannya, sesungguhnya Tuhanmu sesudah (mereka bertaubat) itu, adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [Surah al-Nahl: ayat 119]

Fikir-fikirkan.

So….. Wahai Tuhan yang mengajar Ibrahim AS hikmah, ajarkanlah kepada kami kebijaksanaan. Wahai Tuhan yang memahamkan Sulaiman AS, berikanlah kepada kami kefahaman. Wahai Tuhan  Sulaiman, wahai Tuhan Ibrahim, wahai Tuhan Musa dan Isa, wahai Tuhan Muhammad SAW, keluarkanlah kami dari kegelapan kejahilan dan kelupaan, dengan berkat rahmatMu, wahai Tuhan Yang Penyayang dari segala yang penyayang. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India