DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Mei 14, 2013

BSK 362. Orang beriman dituntut mentaati pemimpin yang dipilih secara sah

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Isu kepimpinan sememangnya isu yang amat penting. Sehinggakan sahabat terkemuka Abu Bakar dan Umar meninggalkan urusan pengkebumian Nabi SAW kerana merundingkan isu kepimpinan umat Islam ketika itu.

IMG_20130423_141640Kami nak kongsi sedikit fakta yang di kemukakan oleh khatib dalam khutbah Jumaat lepas, 10/05/2013.

Dalam Islam kedudukan seseorang pemimpin itu terlalu mulia dan terlalu tinggi kerana merekalah paksi kepada perpaduan ummah. Percayalah bahawa sesuatu umat tidak akan terselamat daripada angkara perpecahan dan pertelagahan melainkan apabila mereka menyerahkan kepimpinan kepada seorang ketua yang dapat menyatukan mereka berdasarkan kebijaksanaannya.

Seorang ulama Abu Abdullah menyatakan didalam kitabnya Tahzib al- Risalah bahawa: ’Teraturnya urusan agama dan dunia adalah sesuatu yang dituntut dan ia tidak akan berlaku tanpa kewujudan pemerintah. kalaulah tidak wujudnya pemerintah, nescaya keadaan manusia akan menjadi kacau- bilau dan mereka akan saling bunuh membunuh antara satu sama lain’.

Justeru, sebagai orang yang beriman kita dituntut untuk mentaati pemimpin yang dipilih secara sah yang telah kita laksanakan semasa proses pilihanraya yang telah berlalu.

Firman Allah SWT di dalam surah An-Nisa’ ayat 59:

clip_image002Maksudnya: " Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan Rasul dan kepada Ulil-Amri dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berselisih dalam sesuatu perkara, maka kembalikanlah ia kepada Allah dan Rasul-Nya jika benar kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat. Yang demikian adalah lebih baik (bagi kamu), dan lebih elok pula kesudahannya." .

Kami juga bersetuju dangan saranan khatib bahawa dalam proses pemilihan pemimpin pastinya ada yang menang dan ada yang kalah kerana PRU juga satu pertandingan. Pada PRU13 baru-baru ini ianya merupakan pertandingan sengit diantara dua gabungan.

Selepas PRU13 secara rasminya, ada pihak enggan menerima kekalahan kerana dikatakan terlalu banyak penipuan dilakukan dalam PRU13 itu.

Mereka ketika ini berusaha untuk mendapatkan sokongan rakyat dengan mengadakan beberapa perhimpunan yang telah dihadiri oleh puluhan bahkan ratusan ribu rakyat termasuk golongan muda.

Kenapa perhimpunan seumpama ini mendapat sambutan dari masyarakat majmuk Malaysia dari golongan muda? Adakah mereka cuma suka-suka?

Warga muda adalah golongan yang terdedah dengan saluran komunikasi dan maklumat terkini. Minda mereka lebih terbuka daripada golongan saluran 1 dan 2 dan mungkin 3 di hari pengundian. 

Pengalaman mengundi kami…..

Pada 05052013 kami beratur di saluran 3. Seingat kami, dah enam kali kami menunaikan hak sebagai pengundi. Dua kali di Brickfields, dua kali di Wangsa Maju dan dua kali di Seremban. Semasa DSAI dipecat kami menetap di Wangsa Maju.

Bila beliau dihina dan diaibkan kami mulai mencari maklumat dari media-media alternatif. Perkara yang melibatkan bekas orang nombor 2 negara dan parti Melayu terbesar kat negara kita ini isu yang besar dan kami tidak mahu mendapat sumber maklumat dari satu pihak sahaja.

Pada kami semakin banyak maklumat yang kita bandingan, insya’allah kita akan dapat menilai keadaan sebenar.

Berbalik kepada isu pemimpin…..

Adakah mereka yang menghadiri perhimpunan di Selangor, Pulau Pinang dan Perak yang terdiri dari anak-anak muda dan juga otai otai suka suka atau mereka dapat menilai tahap ketelusan PRU13 lalu?

Ketelusan dalam isu dakwat kekal, mengundi lebih dari sekali, pengundi hantu, taufan bangla, blackout, pengendalian peti undi dll.

Adakah benar PRU13 dihiasi dengan perbagai penipuan? Terlalu amat susah ke rakyat Malaysia nak mencari kebenaran?

Tak susah pun bahkan mudah sahaja. Cuma perlu rajin dan bersikap terbuka.

Teliti maklumat dari pelbagai sumber, yang pro barisan mahu pun yang pro pakatan. Insya’allah jawapannya pasti akan ditemui.

Dapat cara baik pemimpin akan dapat rahmat dan keberkatan. Dapat cara tak baik pemimpin tak dapat rahmat dan keberkatan cuma umpatan. Itu saja.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, kami berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari kemurkaan-Nya dan kejahatan hamba-Nya. Tiada sesuatu pun yang boleh memberi mudarat kepada kami di bumi dan juga di langit dengan berkat nama-Nya (Allah) dan Allah Amat Mendengar lagi Amat Mengetahui. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India