DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Mac 01, 2016

BSK 387. Integriti, Kejujuran Dan Empati Diingati

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Kita hayati ucapan Perdana Menteri Malaysia Kelima semasa berucap melancarkan buku 'Najib Razak Berjiwa Besar: Empat Dekad Menongkah Arus Kepimpinan dan Politik (1976-Kini) di Kuala Lumpur.

Kami ambil ucapannya yang didalam quotation mark sahaja. Itu yang utama.

Jom…..

"Saya harap Datuk Seri Najib akan dapat memberi perhatian kepada perkara ini, agar bila negara menyambut 100 tahun pembentukannya, Malaysia kekal sebagai sebuah negara yang berpegang kepada prinsip demokrasi, Malaysia kekal sebagai sebuah negara dengan identiti yang utuh.

"Malaysia akan muncul sebagai sebuah negara yang mempunyai tenaga kerja mahir bagi mengisi permintaan ekonomi. Malaysia sebagai sebuah negara yang memenuhi segala potensinya,"

"Saya sebagai seorang ayah, yakin dan percaya, bahawa jika Allahyarham Tun Razak masih ada bersama kita pada hari ini, beliau pasti cukup berbangga dengan apa yang telah dicapai oleh anak sulungnya dalam mengisi sebuah ruang cukup besar yang ditinggalkan beliau,"

"Najib, terus berpegang dengan prinsip-prinsip bapa anda. Anda telah melakukan yang terbaik buat Malaysia. Namun perlu sentiasa ingat perkara paling penting yang ditinggalkan seorang pemimpin adalah karakter.

"Kestabilan politik dan kejayaan ekonomi adalah penting namun ingat karakter - integriti, kejujuran dan empati. Itu yang mengingatkan saya kepada bapa anda dan bagaimana saya mahu anda juga diingati.

"Ambil ini sebagai nasihat daripada orang tua. Jadilah seorang pemimpin yang disayangi dan dihormati. Bukan yang ditakuti dan dipatuhi. Saya berdoa ke hadrat Allah anda akan dipandu ke jalan yang betul bagi masa depan negara kita yang tercinta."

Apa yang dapat kami sebagai rakyat boleh ambil ikhtibar:-

  • Perdana Menteri Kelima berkata Perdana Menteri Kedua mengingatkan beliau dengan integriti, kejujuran dan empati.
  • Perdana Menteri Kelima menasihati Perdana Menteri Keenam jadilah pemimpin yang disayangi dan dihormati. Bukan yang ditakuti dan dipatuhi.
  • Perdana Menteri Kelima berdoa ke hadrat Allah semoga Perdana Menteri Keenam akan dipandu ke jalan yang betul bagi masa depan negara kita yang tercinta.

Terbaik…..

جزاك الله خيرا

[Sumber MalaysiaKini]

1 comments:

muslim berkata...

maaf,numpang belajar bahasa malaysia... masih meraba2 artinya

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India