DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Julai 07, 2013

BSK 366. Berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

IMG_20130423_140214

Tiba bulan Rejab Rasulullah SAW berdoa:

clip_image002

“ Ya Allah, berkatilah kami pada bulan Rejab dan Syaaban dan sampaikan kami ke bulan Ramadhan.”

Kita telah melalui bulan Rejab dan ketika ini sudah berada di hari-hari di penghujung bulan Syaaban.

Hari ini, Ahad 28 Syaaban 1434H bersamaan 07/07/2013.

Samada kita mula bersolat Tarawih malam esok atau lusa akan kita ketahui esok. Pihak berwajib akan mengumumkan tarikh kita mula berpuasa malam esok setelah mereka melihat anak bulan pada petang harinya.

Sabda Rasulullah SAW:

clip_image002[166]

“Apabila masuknya bulan Ramadhan, terbukalah pintu-pintu syurga, tertutuplah pintu-pintu neraka, dan dirantailah syaitan-syaitan.”

Bagi mereka yang benar-benar berpuasa…..

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

Di dalam syurga mempunyai sebuah pintu yang digelar ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan memasuki syurga melaluinya pada hari kiamat. Tidak akan masuk kedalamnya seorang pun melainkan mereka sahaja.

Dipanggil: ‘Siapakah orang yang berpuasa?’

Lalu orang yang berpuasa pun bangun. Tidak ada yang memasuki syurga melaluinya selain dari mereka. Apabila mereka semua telah masuk, ia ditutup. Maka tidak ada lagi yang akan masuk melaluinya walaupun seorang.

Kelebihan bulan Ramadhan yang dikurniakan Allah Taala kepada kita seperti firman Allah SWT dalam surah al-Qadar ayat 1-5:

clip_image002

Bermaksud:

“Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadar itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara. Sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar.”

Ulama berbeza-beza pendapat dalam menentukan terjadinya malam yang penuh dengan keberkatan itu. Namun kita sememangnya telah diberikan panduan oleh Rasulullah SAW dalam pencarian kita.

Hadith yang diriwayatkan oleh Aisyah R.A:

clip_image002[12]

Mafhumnya: “Cari malam Lailatul al-Qadr di malam ganjil 10 hari terakhir bulan Ramadhan.”

Selain memberi panduan, Rasulullah SAW juga telah menggariskan beberapa langkah kepada umatnya agar berusaha sedaya upaya mendapatkan Lailatul Qadar ini.

Sayyidatina ‘Aisyah meriwayatkan:

clip_image002[14]

Maksudnya: “ Sesungguhnya, Rasulullah s.a.w. apabila masuk malam sepuluh terakhir Ramadhan, baginda menghidupkan malam (dengan amal ibadah), mengejutkan keluarganya (bangun beribadah), bersungguh-sungguh (dalam ibadah ) dan uzlah dari isteri-isterinya. ”

Persiapkanlah diri untuk merebut dan mendapatkan kebaikan-kebaikan yang disediakan oleh Allah SWT pada bulan Ramadhan yang akan menemui kita dalam waktu terdekat ini.

Tawaran Allah SWT kepada umat Nabi Muhammad SAW dalam surah Ali Imran ayat 133:

clip_image002[18]

Maksudnya: “Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amalan yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) syurga yang luasnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertaqwa.”

Dalam kita bersiap sedia untuk merebut ganjaran yang di tawarkan oleh Allah Taala jangan kita lupa berdoa untuk saudara kita yang berjuang di Palestin, di Syria dan juga di Mesir. Semoga Allah SWT memberi kemenangan kepada mereka dan Islam.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, kami pohon kepada-Mu segala permulaan yang baik dan segala penghabisan yang baik, kami pohon kepada-Mu segala amalan yang mengumpulkan kebajikan, awalnya dan akhirnya, zahirnya dan batinnya dan kami pohon kepada-Mu darjat-darjat yang tinggi di syurga dan selamatkanlah kami dari neraka. Kami juga memohon keampunan pada waktu malam dan siang serta kedudukan yang elok di syurga. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India