DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Julai 16, 2013

BSK 369. Dua golongan yang tidak dibenarkan menunaikan haji

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Arab Saudi telah memberikan kejutan kedua kepada bakal tetamu Allah SWT diseluruh dunia. Kejutan yang memberi impak besar kepada dua golongan bakal jemaah haji.

IMG_20130418_162703

Pengumuman Kementerian Kesihatan negara itu menyatakan berkuat kuasa musim haji tahun 1434H ini orang tua dan yang berpenyakit kronik seperti kencing manis, jantung dan buah pinggang tidak dibenarkan menunaikan haji. Maknanya visa haji tidak akan diberikan kepada dua golongan ini.  

Riyadh menguatkuasakan larangan itu bagi mengelak penyebaran Sindrom Pernafasan Asia Barat - Virus Korona (MERS-CoV) yang melanda negara itu sejak September tahun lalu.

Dikatakan 66 orang telah dijangkiti virus itu dan 38 kematian sejak September tahun lalu di negara itu.

Kedua-dua golongan jemaah haji ini dikenakan larangan demi keselamatan mereka. Mereka merupakan golongan berpotensi untuk dijangkiti virus korona itu.

Sememangnya bakal jemaah haji di seluruh dunia mendapat dugaan yang besar ketika ini.

Kejutan pertama, dikurangkan jumlah jemaah sebanyak 20% dari kuota asal sesebuah negara kerana kerja menaik taraf dan pembesaran kawasan tawaf di sekeliling Kaabah di Masjidil Haram, Mekah.

Kejutan kedua impaknya kepada golongan tua dan yang berpenyakit kronik dan bukan jumlah jemaah.

Wajarkah tindakan Riyadh itu?

Pada kami keselesaan dan keselamatan jemaah haji yang juga tetamu Allah SWT sememangnya termasuk didalam faktor-faktor yang diutamakan oleh kerajaan Arab Saudi.

Mereka yang menjadi tuan rumah untuk memastikan tetamu-tetamu Allah Taala yang jutaan jumlahnya dapat melakukan ibadah haji dengan selesa dan terbaik untuk mendapatkan haji mabrur.

Wajar atau sebaliknya tindakan Riyadh itu terpulang kepada bakal-bakal jemaah yang terbabit. Mereka semestinya mempunyai hajat dan niat yang tersendiri.

Mungkin ada jemaah yang mempunyai niat untuk pergi dan tidak mahu kembali ke kampong halaman mereka lagi. Mereka impikan one way ticket sahaja. Ma’la atau Baqi’.

Apa keistimewaan Ma’la dan Baqi’ ini?

Ada beberapa hadis menyebutkan kelebihan tanah perkuburan al-Ma’la di Mekah, namun menurut ulamak hadis; kesemuanya adalah dhaif termasuk hadis yang bermaksud;

“Sebaik-baik tanah perkuburan ialah yang ini (baginda maksudkan al-Ma’la di Mekah)” (HR Imam Ahmad)

Berkenaan perkuburan al-Baqi’, terdapat hadis soheh menyebutkan kelebihan mati di Madinah secara amnya, iaitu sabda Nabi SAW yang bermaksud:

“Sesiapa mampu untuk mati di Madinah, maka lakukanlah. Sesungguhnya aku akan memberi syafaat untuk orang yang mati di situ” (HR Imam Ahmad).

Walau apa pun hajat atau niat seseorang, kita sebagai hamba hanya boleh berdoa kerana Allah SWT yang menentukan senarai tetamu kehormat-Nya.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, kami menyerahkan urusan kami kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Melihat akan hamba-hambaNya. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India