DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, Ogos 05, 2013

BSK 371. Lailatul Qadar sebelum Aidilfitri

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

kmpungkuPagi ni rasa-rasanya kurang sikit bahang panas. Malam tadi malam Lailatul Qadar kot. Malam tadi kan malam ke 27. Malam ke 27 merupakan malam ganjil yang paling ramai berpendapat malam yang akan berlakunya Lailatul Qadar.

Nabi Muhammad SAW menyatakan Lailatul Qadar pasti berlaku dan di nyatakan pada sepuloh malam terakhir Ramadhan. Di zoomkan lagi terjadinya pada salah satu malam-malam ganjil pada sepuloh malam terakhir itu.

Firman Firman Allah SWT dalam surah al-Qadar ayat 1-5:

clip_image002Maksudnya: “Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadar itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara. Sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar.”

Rasulullah SAW bersabda:

clip_image002Maksudnya: “Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan dengan penuh keimanan dan mengharapkan ganjaran pahala nescaya diampunkan baginya segala dosa yang terdahulu”(Riwayat Bukhari)

Allah SWT memberi kita tawaran yang hanya Dia yang boleh tunaikan dan Rasulullah SAW memimpin dan menunjukkan jalan untuk kita mencapainya.

Seorang ustaz memberi nasihat tentang malam Lailatul Qadar yang pada kami ada kebenarannya. Kita jangan hanya mencari atau menunggu malam yang penuh keberkatan itu tetapi kita mesti mengisi malam itu dengan amal ibadat.

Masih ada 1malam ganjil sahaja yang berbaki iaitu malam ke 29. Semoga kita pergunakan malam-malam Ramadhan yang berbaki dengan sebaiknya.

Dikesempatan ini kami sekeluarga ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf zahir batin kepada En Rusli sekeluarga yang amat kami hormati di Meru.

Kepada semua yang membaca atau terbaca cerita kami, Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf zahir batin.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, ya Allah sesungguhnya kami memohon keredhaan-Mu dan syurga dan kami berlindung dengan-Mu daripada siksa api neraka. Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, maka ampunilah kami, ibu-bapa kami dan sekalian kaum muslimin dan muslimat dengan rahmat-Mu, wahai Tuhan yang Pemurah lagi Maha Penyayang. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India