DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Sabtu, Ogos 03, 2013

BSK 370. Lailatul Qadar berbaki 2 malam

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

IMG_20130708_135242

Kita telah meninggalkan phasa yang dipenuhi rahmat. Kita juga telah melalui phasa yang dipenuhi dengan keampunan.

Hari ini 25 Ramadhan 1434H bersamaan 03/08/13, kita dipertengahan phasa terakhir iaitu phasa yang dipenuhi dengan pahala yang menjadi penebus api neraka.

Phasa ketiga dan terakhir ini amat kritikal kerana didalamnya terdapat satu malam yang ditunggu-tunggu oleh setiap umat Nabi Muhammad SAW iaitu malam Lailatul Qadar.

Firman Allah SWT dalam surah al-Qadar ayat 1-5: clip_image002Maksudnya: “Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam kemuliaan (Lailatul Qadar). Dan apa jalannya engkau dapat mengetahui apa dia kebesaran malam Lailatul Qadar itu? Malam kemuliaan itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun malaikat-malaikat dan malaikat Jibril dengan izin Tuhan mereka kerana membawa segala perkara. Sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar.”

Hmm….. pahala yang ditawarkan kepada mereka yang bersungguh-sungguh beribadah di malam ini menyamai seribu bulan iaitu lapan puluh tiga tahun.

Bersungguh-sungguhlah kita membuat pencarian malam penuh kemuliaan itu mengikut hadith yang diriwayatkan oleh Aisyah R.A:clip_image002[274]Mafhumnya: “Cari malam Lailatul al-Qadr di malam ganjil 10 hari terakhir bulan Ramadhan.”(Riwayat Bukhari dan Muslim)

Kita telah melalui tiga malam ganjil iaitu malam ke 21, 23 dan 25. Masih ada 2 malam berbaki iaitu malam ke 27 dan 29.

Dengan kehendak-Nya kita telah menghidupkan malam-malam phasa yang dipenuhi rahmat dan malam-malam phasa yang dipenuhi keampunan.

Dengan izin-Nya juga kita akan berupaya menghidupkan phasa ketiga yang terdapat malam Lailatul Qadar itu.

Rasulullah SAW memberi motivasi kepada kita semua dengan sabda Baginda  yang bermaksud: Di dalam syurga mempunyai sebuah pintu yang digelar ar-Rayyan. Orang yang berpuasa akan memasuki syurga melaluinya pada hari kiamat. Tidak akan masuk kedalamnya seorang pun melainkan mereka sahaja. Dipanggil: ‘Siapakah orang yang berpuasa?’ Lalu orang yang berpuasa pun bangun. Tidak ada yang memasuki syurga melaluinya selain dari mereka. Apabila mereka semua telah masuk, ia ditutup. Maka tidak ada lagi yang akan masuk melaluinya walaupun seorang.(Riwayat al-Bukhari)

So….. ya Allah ya Tuhan kami, ya Allah sesungguhnya kami memohon keredhaan-Mu dan syurga dan kami berlindung dengan-Mu daripada siksa api neraka. Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, maka ampunilah kami, ibu-bapa kami dan sekalian kaum muslimin dan muslimat dengan rahmat-Mu, wahai Tuhan yang Pemurah lagi Maha Penyayang. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India