DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Ogos 13, 2013

BSK 373. Haji kouta dan subsidi

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Kami berasa cukup teruja bila terbaca berita mengenai haji, tetamu Allah, Mekah, Madinah dll yang berkaitan dengan nya.

Laporan yang kami baca baru-baru ini:-

KUALA LUMPUR 9 Ogos - Kumpulan pertama jemaah haji Malaysia akan berlepas ke Tanah Suci Mekah pada 7 September ini bagi menunaikan rukun Islam kelima itu pada tahun ini.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif Lembaga Tabung Haji (Tabung Haji), Datuk Ismee Ismail berkata, penerbangan terakhir yang akan membawa jemaah haji ke sana pula adalah pada minggu kedua Oktober.

"Tarikh bagi wukuf pula dijangka pada 14 Oktober," katanya ketika ditemui baru-baru ini.

Mengenai persediaan Tabung Haji pula, Ismee berkata, pihaknya telah membuat persediaan rapi bagi menguruskan lebih 20,000 jemaah haji dari Malaysia. - UTUSAN ONLINE

IMG_20130720_132130

Kerajaan Arab Saudi ketika ini sedang melaksanakan kerja menaik taraf dan pembesaran kawasan tawaf  sekeliling Kaabah di Masjidil Haram bertujuan  menambah baik keselesaan jemaah  seluruh dunia di masa hadapan.

Bagi menjamin keselesaan jemaah sepanjang tempoh menunaikan rukun Islam kelima itu, pada tahun ini kouta haji dikurangkan sebanyak 20% yang membabitkan jemaah haji dari seluruh dunia.

Tahun ini jemaah haji negara kita ialah 22,400 dari 28,000 kouta asal.

Kita sering terdengar ‘subsidi’ diberikan kepada jemaah haji. Kami telah melaksanakan ibadah ni dan taklah berfikir panjang sangat mengenai isu ini.

Dikatakan jumlah subsidi yang diberikan kepada setiap jemaah haji agak besar juga.

Teringat kami pada laporan yang kami baca pada bulan lepas:-

Tabung Haji (TH) yakin pemberian subsidi kepada bakal jemaah haji akan diteruskan pada masa akan datang tetapi jumlahnya bergantung kepada keuntungan hasil pelaburan yang dibuatnya.

Pengarah Urusan Kumpulan dan Ketua Pegawai Eksekutif TH, Datuk Ismee Ismail berkata tahun ini TH memberi sejumlah RM5,575 subsidi kepada setiap jemaah haji bagi memastikan kos mengerjakan haji kekal sebanyak RM9,980.

Katanya, hasil pelaburan bergantung kepada perancangan efektif dan sistematik pengurusan TH yang perlu seiring dengan kestabilan ekonomi negara bagi menggalakkan lebih banyak perniagaan dan pelaburan.

"Tabung Haji kena berjaya supaya ia mampu menanggung subsidi, kalau tidak berjaya, jangankan subsidi, nak bayar dividen pun tidak boleh.

"Kejayaan itu timbul daripada suasana ekonomi yang menggalakkan perniagaan, dan kebanyakan pelaburan Tabung Haji dilakukan di Malaysia," katanya.

Ismee berkata subsidi yang ditanggung TH merupakan satu per tiga daripada kos sebenar mengerjakan haji iaitu kira-kira RM15,000.

Kos haji hanya sekali dinaikkan iaitu pada tahun 2008 daripada RM8,973 kepada RM9,980 berikutan banyak pembangunan dilakukan kerajaan Arab Saudi untuk keselesaan jemaah haji. - Bernama, 10 Julai, 2013.

Ok, kita tak payah sibuk dengan jemaah pakej jom kita lihat kiraan untuk jemaah Muassasah yang kami ambil dari laman web TH.

Kos Haji langsung jemaah Muassasah terdiri daripada kos penerbangan, kos pengangkutan, kos penginapan di Makkah, Madinah dan Jeddah,kos makan minum dan bayaran kepada pihak berwajib di Arab Saudi.

Bayaran Haji merujuk kepada sejumlah wang yang ditetapkan sebagai bayaran jemaah kepada TH untuk membolehkannya menunaikan haji bagi sesuatu tahun.

Sebagai panduan, anggaran bayaran Haji bagi musim haji 1434H adalah seperti berikut:

Jenis Jemaah

warganegara belum tunai haji

warganegara telah tunai haji

Kos Haji (RM)

15,555

15,555

Tanggungan Kos Haji (RM)

5,575

tiada

Bayaran Haji (RM)

9,980

15,555

Kos Haji langsung bagi musim 1434H adalah berjumlah RM15,555 seorang. Bagi musim 1434H, Bayaran Haji bagi bakal haji (BH) yang menunaikan haji buat pertama kali bagi dirinya dan pergi secara Muassasah adalah sebanyak RM9,980 seorang, iaitu TH masih meneruskan tanggungan sebanyak RM5,575 seorang. Walau bagaimanapun, tanggungan ini hanya diberikan kepada jemaah yang pertama kali menunaikan haji dan secara Muassasah sahaja.

Untuk maklumat terperinci kami syorkan pergi kat laman web yang berkenaan.

Banyak juga jumlah wang yang digunakan untuk seorang jemaah. Makan pulohan juta juga jika separuh dari jumlah jemaah haji tahun ini pergi secara muassasah.

Dengan itu TH perlu berusaha lebih gigih untuk mendapatkan pulangan keuntungan yang terbaik dan warga TH perlu melaksanakan tanggungan yang diberikan dengan penuh amanah dan bertanggungjawab agar Bayaran Haji yang lebih rendah dapat dinikmati oleh jemaah haji kita.

Bayaran Haji yang rendah yang diberikan kepada tetamu Allah merupakan tanda aras TH dapat melaksanakan amanah yang diberikan dengan excellent.

Terima kasih warga TH.

Tapi rasa-rasanya warga TH tak perlulahkan gunakan istilah ‘subsidi’ gunakan sahaja istilah ‘tanggungan kos haji’ bila buat press conference. Bila digunakan istilah subsidi macam kurang sedap didengar.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, tiadalah yang mudah melainkan yang Engkau jadikannya mudah dan Engkaulah yang menjadikan kesukaran itu mudah bila sahaja Engkau kehendaki. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India