DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Ogos 11, 2013

BSK 372. Pergi keberkatan diikuti perayaan

السلام عليكم

بسم الله الرحمن الرحيم

اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِ مُحَمَّدٍ

Bulan penuh keberkatan yang “awalnya di penuhi rahmat, pertengahannya di penuhi dengan keampunan dan akhirnya di penuhi dengan pahala yang menjadi penebus api neraka” sudah pergi meninggalkan kita.

Hari ini 04 Syawal 1434H bersamaan 11/08/2013 dan kita kini berada di minggu pertama bulan raya. Kita berpuasa sebulan makanya kita juga akan  beraya selama sebulan. Itulah amalan yang sekian lama kita laksanakan kat sini.

IMG_20130625_125036

Tahun ini kami beraya di Kampong Tembuk Darat, Kuala Langat. Rumah ibu mertua kami. Memandangkan kampong wife tak berapa jauh dari Seremban makanya kami kesana selepas solat sunat hari raya.

Tahun ini memang tahun giliran kami adik beradik beraya kat rumah mertua. Adik beraya di Kampong Gadong, kakak pula kat Felda Tenang.

Dirancangkan tahun ini abah beraya bersama keluarga adik dan pada hari raya ketiga abah akan join kami pula. Bila mak pergi dan abah pula mulai uzur maka arrangement raya pun perlu berubah. Terkini secara tetapnya abah akan bergilir beraya di rumah kami bertiga.

Abah dah berada kat rumah kami. Pukul 11 pagi semalam kami menjemput beliau di Gadong.

Kami menerima tetamu pertama maghrib kelmarin iaitu Pengerusi Surau Al Falah Kg Bukit Dukung yang juga sahabat se haji kami. Kami ada meletakkan risalah permintaan untuk sumbangan pembangunan surau berkenaan dalam blog kami sedikit masa lalu. Sahabat kami ini datang bersama keluarga dan juga anak saudara beliau.

Pagi semalam juga ingatkan nak ke Taman Muhibbah untuk menziarahi mak cik kat sana tapi mak cik kami tu ke Terengganu. Nak beraya bersama biras beliau. Insya’Allah ada masa lagi. Kan kita beraya sampai sebulan.

Satu lagi destinasi perjalanan iaitu Meru, insya’Allah.

Kat taman kami ni ziarah menziarahi bermula pada minggu kedua Syawal. Menunggu mereka-mereka yang balik kampong settle down dulu kot. Musim raya ni perjalanan dari Kuala Pilah ke Seremban pun memang cukup adventure.

10 Syawal 1434H bersamaan 17/08/2013 iaitu hari Sabtu kami ada menerima undangan majlis perkahwinan dari seorang pak cik kami di Perak. Anak perempuan beliau Nur Aqilah Binti Hasan akan melangsungkan perkahwinan dengan pilihan hatinya Muhammad Ruhiddin Bin Ismail di Dewan Carsem, Medan Gopeng. Semoga mereka dikurniakan anak-anak yang soleh yang menjadi penyenang hati mereka dan berbahagia dunia dan akhirat. 

Sekali lagi kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir Batin kepada semua.

So….. ya Allah ya  Tuhan kami, kami berlindung kapadaMu dari kemalasan serta lanjut usia dan buruknya perbuatan dimasa tua, dari godaan dunia dan dari siksa kubur. Ya Allah, bersihkanlah hati kami daripada segala dosa sebagaimana baju yang putih dibersihkan daripada segala kekotoran. Amin.

لَا إِلَّهَ إِلَّا الله مُحَمَّدٌ رَسُولُ الله

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India