DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Sabtu, November 14, 2015

BCK 1. Dan Aku Segera Datang KepadaMu, Wahai Tuhanku

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Kami nak share kisah yang kami ambil dari ruangan Islamic Stories di IslamCan.Com…..

Nak kata alih bahasa, terjemahan atau apa aje ……..

Seorang guru Al-Quran sentiasa menasihatkan pelajar-pelajarnya untuk berpegang dengan Ayat ini:

وَعَجِلْتُ إِلَيْكَ رَبِّ لِتَرْضَىٰ

“Dan aku segera datang kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Engkau reda akan daku.” [Taahaa, [20]: 84]

20151106_120402

Beliau berkata kepada mereka, "Ayat ini menggerakkan saya. Bila saya terdengar laungan azan diketika saya leka dan khusuk melakukan sesuatu, saya mengingatkan diri saya akan Ayat ini dan saya bangun untuk mendirikan solat."

"Apabila penggera berbunyi pada pukul 2 pagi dan saya terasa mahu tidur semula saya teringat: 'Dan aku segera datang kepadaMu, wahai Tuhanku, supaya Engkau reda akan daku’, dan saya bangun berdiri menghadap Allah."

Suaminya mempunyai persefahaman yang berikut dengan beliau: Dalam perjalanan pulang dari hari yang panjang di tempat kerja dia akan memanggil beliau supaya beliau dapat menyediakan makanan panas dan membuat persiapan, agar sebaik sampai di rumah dia boleh makan dan berehat.

Pada suatu hari suami beliau ingin memakan Mahshi (daun anggur sumbat) – hidangan yang memerlukan masa yang agak lama untuk disediakan. Melibatkan proses membungkus yang banyak. Daun anggur yang dibungkus dengan inti akan diletakkan dalam periuk untuk dimasak. Dia masih mempunyai 3 bungukusan untuk disiapkan; tetapi Azan telah dilaungkan.

Dia meninggalkan baki 3 daun anggur itu (yang akan mengambil masa 5 minit sahaja untuk disiapkan) dan pergi untuk mendirikan solat.

Suaminya pulang ke rumah dan mendapati makanan belum lagi disediakan dan isterinya dalam keadaan bersujud. Beliau mendapati hanya 3 daun anggur sahaja lagi yang tinggal. Sedikit kecewa, beliau berkata, "Kamu boleh sahaja menyiapkannya dan meletakkannya dalam periuk untuk dimasak barulah mendirikan solat!" Tetapi isterinya tidak memberi tindak balas.

Dia mendekati isterinya dan mendapati beliau telah meninggal dunia dalam sujudnya!

سبحان الله  Kalaulah dia bertangguh seperti kebiasaan yang ramai diantara kita lakukan iaitu untuk "menyelesaikan kerja yang masih ada di tangannya" pasti nyawanya dicabut di dapur!

Benarlah, gaya kehidupan yang kita amalkan akan menentukan bagaimana kematian kita nanti.

Itulah ceritanya…. pengajarannya sendiri2 fikir-fikirkan.

جزاك الله خيرا

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India