DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, November 29, 2015

BCK 7. Bualan Si Bakhil Dengan Sang Malaikat

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Hayati cerita ini…… si Bakhil dengan Malaikat Maut!

Alkisah…..

Seorang bakhil telah mengumpul, menerusi usaha gigihnya, dalam perniagaan dan pinjaman kewangan, tiga ratus ribu dinar. Dia memiliki tanah-tanah dan bangunan-bangunan, dan pelbagai-bagai lagi kemewahan. Dia kemudian memutuskan untuk menikmati setahun dalam keseronokan, hidup penuh keselesaan, dan kemudian membuat keputusan akan hala tuju masa hadapannya.

Malangnya, sebaik sahaja dia berhenti mengumpul wang Malaikat Maut muncul di hadapannya, untuk mengambil nyawanya.

Si bakhil cuba, dengan setiap hujah yang terfikir olehnya, meminta Malaikat Maut menangguh tugasannya, namun kelihatannya Malaikat Maut enggan berkrompomi. Kemudian lelaki itu berkata: "Berilah tangguh kepada saya tiga hari dan saya akan memberikan anda satu pertiga daripada harta kekayaan milik saya."

Malaikat Maut menolak, dan sekali lagi menarik nyawa si bakhil, menyentapnya untuk di bawa pergi.

Kemudian lelaki itu berkata:

"Jika kamu membenarkan saya berada dua hari lagi di dunia, saya akan memberi kamu dua ratus ribu dinar dari kedai saya."

Tetapi Malaikat Maut tidak mengendahkan kata-katanya. Malaikat Maut juga enggan memberikan lelaki itu walau satu hari pun untuk tiga ratus ribu dinarnya.

Si bakhil itu berkata:

"Tolong, saya memohon, berikan saya masa yang cukup untuk saya menulis satu perkara."

Dan Malaikat Maut membenarkan permintaan terakhir ini, dan lelaki itu menulis, dengan darahnya sendiri:

"Wahai manusia, gunakanlah waktu hidup kamu dengan sebaiknya. Saya tidak dapat membeli satu jam sekali pun dengan tiga ratus ribu dinar. Pastikan kamu meraih keberkatan dari tiap masa yang kamu lalui."

Masa itu ibarat emas….. fikir2kan.

جزاك الله خيرا

Sumber: IslamCan.Com

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India