DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Disember 09, 2015

BSK 381. Tajaan 1MDB Tajaan Sendiri

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Kami nak cerita2 sikit mengenai sistem giliran tunai haji. Nak tahu juga camna dia orang nak selesaikan isu tersebut.

Jom kita telti dulu apa yang ingin dikatakan…..

Kerajaan kaji sistem giliran tunai haji

27 November 2015 6:40 AM

KUALA LUMPUR 27 Nov. - Kerajaan akan menubuhkan sebuah jawatankuasa khas bagi mengkaji semula sistem giliran menunaikan haji, kata Pengerusi Tabung Haji, Datuk Seri Abdul Azeez Abdul Rahim.

Beliau berkata, hasil kajian jawatankuasa khas itu akan membantu pihaknya mencari satu kaedah bersesuaian bagi memendekkan tempoh menunggu bakal jemaah Haji yang telah mendaftar.

"Ini kerana jika ikut sistem sekarang, bakal jemaah haji kalau daftar selepas lima tahun secara automatik baru nama akan naik.

"Bagaimanapun, apa yang berlaku sekarang banyak anak-anak muda dapat tunai haji kerana sejak lahir ibu bapa terus daftar nama dengan Tabung Haji malah ada yang letak RM10,000 di dalam akaun simpanan anak-anak mereka dan apabila usia anak-anak mencecah 13 atau 14 tahun nama akan naik untuk pergi haji," katanya.

Beliau berkata demikian selepas majlis Kesyukuran Tamat Operasi Haji Musim Haji 1436 Hijrah di Ibu Pejabat Tabung Haji di sini, semalam.

Abdul Azeez berkata, sehingga kini jumlah pendaftaran haji melebihi 1.8 juta orang dengan tempoh menunggu mencecah hampir 77 tahun.

Menurut Abdul Azeez, jawatankuasa khas itu akan diketuai beliau sendiri dan akan ditubuhkan secepat mungkin. - BERNAMA

Apa yang kami fahami…..

1. Jumlah kuota haji Malaysia – 28,000 jemaah

2. 95% atau 26,600 jemaah - Tabung Haji Muasasah

3. Selebihnya 5% atau 1,400 - Pakej Haji Swasta.

4. Setiap tahun ada kuota ehsan dari Kerajaan Arab Saudi.

Seperti keratan berita kat atas tu Pengerusi Tabung Haji berkata jumlah yang sudah mendaftar untuk menjadi tetamu Allah dan Rasul-Nya – 1.8 juta orang dan tempoh menunggu – 77 tahun.

Kita baca dulu…..

1MDB taja 1,200 jemaah tunaikan haji

13 Ogos 2015 1:30 AM

PUTRAJAYA 12 OGOS – Seramai 1,200 jemaah terpilih dari seluruh negara bakal menunaikan fardu haji di Tanah Suci pada tahun ini di bawah Program Khas Haji Perdana Menteri-Yayasan 1Malaysia Development Berhad (PKHYABPM-1MDB).

Pengerusinya, Datuk Jailani Ngah berkata, selain imam dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK), jemaah terpilih pada tahun ini turut melibatkan bilal dan pemimpin masyarakat setempat.

Beliau berkata, bermula pada 2011, jumlah jemaah haji yang dibiayai oleh IMDB menerusi program khas haji itu sentiasa meningkat iaitu sebanyak 111 pada tahun pertama kepada 400 pada 2012, manakala 800 dan 1,000 pada tahun berikutnya.

“Pada tahun ini kita dapat menghantar 1,200 jemaah untuk menunaikan haji, menjadikan jumlah keseluruhan jemaah yang dihantar sebanyak 3,511 sejak diperkenalkan.

“Selain menanggung kos menunaikan ibadat haji, jemaah juga diberikan wang saku sebanyak RM1,000 setiap seorang bagi kegunaan sepanjang tempoh menunaikan ibadat di tanah suci,” katanya ketika menyampaikan watikah pelantikan urusetia bagi PKHYABPM-1MDB di Bangunan Perdana Putra, Putrajaya, di sini hari ini.

Seramai 30 urusetia terdiri daripada pelbagai latar belakang dilantik bagi membantu menguruskan kelancaran jemaah haji PKHYABPM-1MDB sepanjang berada di Mekah dan Madinah.

Penerbangan peserta PKHYABPM-1MDB akan berlepas pada 25, 26 dan 27 Ogos bagi KT23, KT25 serta KT26 selama 40 hari berada di tanah suci.

Tambah Jailani, pihaknya meneruskan tajaan jemaah haji itu bagi mengiktiraf jasa pemimpin tempatan yang banyak membantu dan menjadi rujukan kepada masyarakat.

“Walaupun mempunyai jawatan dalam masyarakat, tetapi elaun yang diterima oleh mereka setiap bulan adalah sangat kecil iaitu sekitar RM700 sehingga RM1,000. Dengan kos hidup sekarang, pasti tidak mampu untuk mereka atau paling tidak pun perlu mengambil masa yang lama untuk mengumpul kos haji.

“Dengan adanya program ini, kita memberi peluang kepada pemimpin masyarakat dan imam-imam yang menjadi rujukan orang ramai ini untuk menunaikan haji secara percuma,” katanya.

Beliau berkata, kos jemaah muassasah yang mengerjakan haji buat kali pertama dikekalkan pada kadar RM9,980 seorang walaupun kos sebenarnya RM17,270 yang bermakna subsidi sebanyak RM7,290 diberikan kepada setiap jemaah.

Sementara itu, seorang urusetia, Abdul Mubin Husin, 36, merakamkan kesyukuran kerana terpilih mengikuti program khas itu dan berazam untuk melakukan ibadah haji dengan sebaik mungkin.

Walaupun akan berkhidmat sebagai urusetia, namun beliau menganggap amanah tersebut sebagai ibadah yang memberikan ganjaran berganda sepanjang berada di tanah suci itu.

“Untuk menguruskan jemaah yang mempunyai pelbagai latar belakang pastinya bukan mudah dengan pelbagai kerenah. Apa yang boleh dilakukan adalah sentiasa berdoa kepada Allah SWT mempermudahkan segala urusan di sana,” katanya.

Menarik dari keratan diatas.ialah 1MDB dari 2011 hingga 2015 telah menaja seramai 3,511 orang pergi menunaikan haji dan secara percuma.

2011 – 111 jemaah

2012 – 400 jemaah

2013 – 800 jemaah

2014 – 1,000 jemaah

2015 – 1,200 jemaah

Jika ikut trending, tahun2 mendatang jumlah peserta akan terus meningkat.

Bukan tujuan mempersoalkan tajaan 1MDB. Memang baik niat Yayasan 1MDB tu. 

Niatnya hendak membantu  mereka2 yang “Walaupun mempunyai jawatan dalam masyarakat, tetapi elaun yang diterima oleh mereka setiap bulan adalah sangat kecil iaitu sekitar RM700 sehingga RM1,000. Dengan kos hidup sekarang, pasti tidak mampu untuk mereka atau paling tidak pun perlu mengambil masa yang lama untuk mengumpul kos haji.

“Dengan adanya program ini, kita memberi peluang kepada pemimpin masyarakat dan imam-imam yang menjadi rujukan orang ramai ini untuk menunaikan haji secara percuma,”

Tetapi adakah peserta2 mereka ini termasuk didalam jumlah 1.8 juta yang dikatakan oleh Pengerusi Tabung Haji. Takut nanti timbul istilah “potong trip” atau “potong jalan”. Haji tak mabrur dan lain2.

OK jika ya. Tapi perlu ikut prosedur juga. Lepas 5 tahun daftar baru nama masuk senarai 1MDB.

Kami berpendapat didalam 1.8 juta itu mesti ada insan2 yang telah berpuloh tahun menabung. Berpendapatan kecil, terlebih banyak kecilnya dari RM700 elaun minima tu. Yang dah berumur lagi.

Taja insan2 ini dahulu!

جزاك الله خيرا

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India