DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Sabtu, Ogos 11, 2012

BSK 318. Jom-jom cari malam terlebih baik dari 1000 bulan

Bismillah.
Assalamualaikum.

No2055

Kita telah memulakan perjalanan dalam fasa ke-3 puasa.

Sejak hari ke-19 terasa panas dan berbahang. Semakin mencabar. Tidak seperti fasa pertama dan awal fasa ke-2. Kedua fasa terdahulu itu terasa sedikit rilek. Tak pasti samada itu cuma perasaan kami atau sememangnya benar. Hmm…..

Dalam fasa ke-3 ini kita di gesa untuk mencari Lailatul Qadr. Satu malam anugerah Allah SWT kepada umat Nabi Muhammad SAW, dimana kebaikkan beribadat pada malam itu lebih baik dari seribu bulan.

Firman Allah SWT dalam surah al-Qadr ayat 1-5 yang bermaksud:

Sesungguhnya kami telah menurunkan Al-Quran ini pada malam Lailatul Qadr, dan apa jalannya yang engkau dapat mengetahui, apa dia kebesaran malam lailatul Qadr itu? Malam lailatul Qadar itu lebih baik dari seribu bulan. Pada malam itu turun Malaikat dan Jibril dengan izin Tuhan mereka. kerana membawa segala perkara yang ditakdirkan berlakunya pada tahun yang berikut. sejahteralah malam yang berkat itu sehingga terbit fajar”.

Rasulullah SAW bersabda:

clip_image002

Maksudnya: Carilah Lailatul Qadar pada malam-malam ganjil pada sepuluh hari yang terakhir pada bulan Ramadhan.” (Riwayat al-Bukhari)

Jom-jom kita cari dan hidupkan, pertingkatkan dan mencantikkan ibadah sepuluh malam terakhir ini.

Pada kami tak perlulah diperjelaskan apa yang perlu diakukan. Kita sendiri yang semestinya tahu apa sebenarnya yang kita kehendaki.

Sedikit atau banyak yang mahu kita usahakan, lakukanlah dengan ikhlas. Kerana kita berusaha untuk mencari keredhaan dan keampunan Allah SWT.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya kami memohon keredhaanMu dan syurga dan kami berlindung denganMu daripada siksa api neraka. Ya Allah sesungguhnya Engkau Maha Pengampun, maka ampunilah kami, ibu-bapa kami dan sekelian kaum muslimin dan muslimat, dengan rahmatMu, wahai Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India