DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Khamis, Ogos 16, 2012

BSK 319. Lailatul Qadr berlalu pergi

Bismillah.
Assalamualaikum.

Petang semalam hujan lebat. Memang lebat. Hujan, reda sebentar, hujan lagi. Rasanya empat atau lima kali keadaan sedemikian.

No2222

Pagi ini redup sahaja. Nak kat tengahari kelihatan awan hitam bergerak  menuju tempat kami. Terasa dingin angin yang dibawa oleh awan mendung tersebut. Nyaman. Hujan turun tak lama kemudian.

Lailatul Qadr malam tadi ke?

Malam tadi malam ke-27 Ramadhan. Salah satu malam ganjil di sepuluh malam terakhir Ramadhan. Kita disarankan mencari lailatul qadr pada malam-malam ganjil. Malam ke-27 ini juga dikenali dengan nama ‘malam tujuh likur’. Not sure why. Tapi masa zaman kanak-kanak dulu memang siap pasang panjut kat sekeliling rumah. Meriah gitu. Tu dulu…..

Lailatul Qadr sudah berlalu pergi?

Dikatakan, ada impak besar yang membawa perubahan kepada ‘orang awam’  yang menemui malam tersebut. Orang awam macam kita-kita ni yang masih banyak ilmu yang perlu dipelajari.

Tak pasti perubahan yang macamana. Mungkin amalan, perbuatan atau status diri bertambah baik. Samada perubahan itu secara mendadak atau beransur-ansur, wallahualam.

Masih ada satu malam ganjil berbaki yang boleh kita membuat pencarian.   . Malam yang ke-29.

Bagi yang  istiqomah membuat persiapan rapi memulakan pencarian malam Lailatul Qadr dari awal Ramadhan lagi, ikhlas dan mengikut sunnah, insyaAllah akan ditemukan dengan malam itu.

Kita merancang tapi bukan kita menentukan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, terimalah daripada kami akan solat kami, puasa kami dan permohonan kami. Kami menyerahkan urusan kami kepada Allah. Sesunggyhnya Allah Maha Melihat akan hamba-hambaNya. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India