DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Sabtu, September 22, 2012

BSK 323. Sejuta nak pergi haji

Bismilah.
Assalamualaikum.

No2266

Hari ini 06 Zulkaedah 1433H bersamaan 22 September 2012. Seramai 28,000 saudara-saudara kita telah mula menyahut “seruan haji”. Tentunya berdebar-debar untuk menjadi tetamu Allah dan tetamu Rasul-Nya.

Rombongan pertama telah memulakan perjalanan pada jam 1.30 pagi pada hari Isnin, 01 Zulkaedah bersamaan 17 September.  Seramai 320 jemaah haji berlepas dengan penerbangan pertama dari KLIA.

Kami mendoakan semoga tetamu-tetamu Allah SWT ini dapat memberikan usaha terbaik mereka. Melakukan yang terbaik dalam semua perkara. Ibadah haji itu sendiri dan hubungan sesama jemaah. Bertimbang rasa dan bantu membantu semasa menggunakan kemudahan yang disediakan terutama semasa di Arafah dan Mina.

Tetamu-tetamu Allah ini, jika ada masalah sebarang masalah semasa di tanah suci, jumpalah ustaz dan ustazah yang ada di maktab. Selalulah hadirkan diri semasa sessi penerangan yang dianjurkan oleh TH.

Paling utama perlu ikhlas semasa melakukan ibadah tersebut. Perlu juga ikhlas dengan apa sahaja yang kita lakukan.

Tetamu-tetamu Allah dan Rasul-Nya adalah manusia terpilih. Bukan semua yang mendaftar akan mendapat peluang itu.

Ketika ini bilangan umat Islam di negara kita yang menunggu giliran untuk menunaikan ibadat haji mencecah 982,000 orang. Dah nak sejuta tu!

Mereka-mereka yang berjaya menunaikannya semesti manusia pilihan.

Negara kita  telah memohon tambahan kuota haji. Pada 12 September lalu, Tabung Haji menghantar surat rasmi buat kali kedua kepada kerajaan Arab Saudi bagi memohon tambahan kuota sebanyak 10,000 orang jemaah haji Malaysia untuk tahun ini.

Namun Malaysia termasuk dalam senarai 40 negara yang tidak berjaya dalam permohonan..

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom berkata, kegagalan mendapatkan penambahan kuota itu disebabkan keputusan kerajaan Arab Saudi yang menetapkan hanya satu peratus daripada jumlah penduduk sesebuah negara dibenar menunaikan ibadah haji.

"Semua negara diberi kuota sebanyak satu peratus daripada jumlah penduduk bagi setiap negara... Kita ada 28 juta orang rakyat bermakna kerajaan Arab Saudi hanya membenarkan seramai 28,000 orang jemaah sahaja daripada negara kita," katanya pada sidang media selepas menutup Persidangan Penyelarasan Undang-undang Syarak dan Sivil ke-22, di sini.

Malaysia negara Islam yang pesat membangun. Sedang melalui transformasi di pelbagai bidang. Pelbagai perubahan sedang dilakukan. Ekonomi dan politik stabil. Rakyatnya  menerima pelbagai jenis imbuhan dan bantuan. 

Seperkara lagi, jemaah Malaysia sememang berdisiplin dan berhemah. Pemimpin negara dikatakan mempunyai hubungan yang erat dengan kerabat Arab Saudi.

Permohonan tidak diperkenankan berkemungkinan kerajaan Arab Saudi tidak nampak kecemerlangan yang ada pada negara ini.

Walauapapun, mereka yang telah cukup syarat-syarat, mulakan usaha dari sekarang. Berjinak-jinak dengan solat-solat malam. Banyakkan doa pada waktu itu. Insyaallah akan dikabulkan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, lembutkanlah kami pada memudahkan setiap pekerjaan yang payah, bahawasanya memudahkan yang payah itu atas Engkau amatlah mudah. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India