DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Oktober 14, 2012

BSK 326. Imam pergi haji. Makmum?

Bismillah.
Assalamualaikum.

Kita sedang berada di penghujung bulan Zulkaedah. Waktu ini Kota Mekah menjadi tumpuan umat Islam. Terutamanya insan-insan terpilih iaitu tetamu-tetamu Allah, ketika ini mereka sedang membanjiri Kota Suci itu.

Mengikut kalendar kat negara kita ni, hari Wukuf iaitu 09 Zulhijjah 1433H jatuh pada hari Khamis bersamaan 25 Oktober 2012.

rosmah_pm

Apa yang menariknya, ada satu rombongan jemaah haji yang diberikan publisiti meluas. Mereka ini terdiri dari 400 orang jemaah haji Malaysia dan disertai oleh 3 orang pengiring khas.

Kenapa mereka ini begitu istimewa?

Mereka ini menunaikan haji melalui program penajaan jemaah haji 1Malaysia Development Bhd. (1MDB). Mereka terpilih menunaikan haji secara percuma menerusi program penajaan ini.

1MDB adalah 1 entiti milik penuh Kerajaan Malaysia.

Siapa mereka insan terpilih ini?

Mereka terdiri daripada 400 imam dan Pengerusi JKKK seluruh negara. Kita ikuti dan hayati kenyataan PM Datuk Seri Najib Tun Razak:

"Setelah sasaran menghantar para imam dan Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) ini dicapai, tidak mustahil kita akan panjangkan pula kepada kelompok bilal dan siak serta guru-guru KAFA," katanya.

"Sepanjang tempoh pemilihan calon dijalankan, kita dapati ada dalam kalangan imam dan ketua kampung yang langsung tidak mempunyai akaun Tabung Haji dan ada antaranya jumlah simpanannya hanyalah RM10 sahaja. Malah, ada yang tidak terfikir langsung dapat menunaikan ibadat itu.

"Maka, menjadi tanggungjawab kita merubah keadaan ini kepada suatu keadaan yang lebih baik kerana ia merupakan tuntutan dan ajaran asas dalam Islam," katanya.

Tidak salah untuk kerajaan memberi penajaan kepada mereka-mereka ini kerana mereka juga rakyat Malaysia.

1MDB milik kerajaan dan dana yang disalurkan kepada entiti ini adalah wang rakyat dan penajaan yang diberikan kepada mana-mana kelompok rakyat negara ini amat dialu-alukan. Itu sudah pasti.

Cumanya yang menjadi persoalan adalah kuota haji yang ditetapkan oleh Arab Saudi.

Kami teringat kenyataan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom:

Malaysia termasuk dalam senarai 40 negara yang tidak mendapat tambahan kuota haji daripada kerajaan Arab Saudi bagi tahun ini, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Jamil Khir Baharom

"Semua negara diberi kuota sebanyak satu peratus daripada jumlah penduduk bagi setiap negara... Kita ada 28 juta orang rakyat bermakna kerajaan Arab Saudi hanya membenarkan seramai 28,000 orang jemaah sahaja daripada negara kita," katanya.

Katanya Malaysia memohon penambahan kuota sebanyak 10,000 memandangkan jumlah yang menunggu giliran untuk menunaikan ibadat haji kini mencecah 982,000 orang.

Cuba bayangkan rakyat Malaysia yang sudah mendaftar dan menunggu giliran nak pergi haji kat Tabung Haji dah nak mencecah 1juta orang. Mereka-mereka yang menunggu giliran ini terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat.

Yang muda dan tua. Yang kaya dan miskin. Yang cukup simpanan dan yang belum.

Mereka semua berada didalam dan tertakluk kepada sistem giliran yang dibawah seliaan Tabung Haji.

Semestinya saban tahun mereka akan menunggu dengan satu harapan iaitu untuk menjadi tetamu Allah.

Dan semestinya juga setiap tahun juga angka mereka yang masuk kedalam sistem itu akan semakin bertambah.

Well….. iman pergi haji. Makmun?

Pada hemat kami, selesaikan dahulu masalah mereka-mereka yang sudah bertahun didalam sistem tetapi masih tidak mempunyai simpanan yang mencukupi.

Berkemungkinan besar mereka orang susah yang sudah menabung bertahun-tahun dan berkemungkinan juga usia mereka semakin lanjut.

Buat pemilihan dari golongan ini. Buat penilaian secara jujur dan hulurkan bantuan, top-up tabungan mereka dan penuhkan dahulu hasrat dan cita-cita golongan ini

Dan jika ikhlas mahu membantu mereka-mereka yang mengibarkan syiar Islam, daftarkan dan masukkan terlebih dahulu nama mereka dalam sistem yang sediaada. Buat pantauan rapi insan-insan terpilih ini.

Baru nampak tidak ada ketempangan dalam sistem giliran atau berat sebelah atau pilih kasih dalam isu kuota haji.

Fikir-fikirkan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, dengan nama Allah dipohon pelihara diri kami, harta kami dan agama kami. Ya Allah jadikanlah kami redha dengan penentuan-Mu dan berilah keberkatan kepada kami pada perkara-perkara yang ditetapkan bagi kami agar kami tidak suka menghendaki sesuatu yang Engkau lambatkan serta tidak pula suka melambatkan sesuatu yang Engkau segerakan. Amiiin.

Wassalam.

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

jemaah yg mnuggu lama diketepikan.... sy spendapat dgn ulasan tuan...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India