DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Oktober 17, 2012

BSK 327. Jangan jual saham FGVH

Bismillah.
Assalamualaikum.

Kami teruja dengan nasihat Ahli Parlimen Gua Musang, Tengku Razaleigh Hamzah agar pemegang saham Felda Global Ventures Holdings (FGVH) khususnya peneroka FELDA tidak menjual saham mereka.

“Kita sedia maklum permainan saham terdedah kepada risiko, tetapi kita yakin pengurusan FELDA mampu menaikkan semula harga saham itu,” katanya ketika berucap pada majlis pelancaran Program Janji Ditepati anjuran FELDA di Bandar Chiku, di sini, kelmarin.

“Terus pegang saham itu untuk tempoh beberapa tahun akan datang kerana kejatuhan harga saham FGVH di Bursa Malaysia sekarang bersifat sementara,” katanya.

Yang amat mengujakan apabila katanya, peneroka amat beruntung dengan langkah kerajaan mentransformasi FELDA bagi memberi peluang kepada kumpulan sasar memiliki saham FGVH dan akhirnya mendapat keuntungan.

Ada 2 tanda tanya pada kata-kata bekas menteri kewangan itu.

  1. Betul ke peneroka amat beruntung?
  2. Betul ke peneroka ini kumpulan sasar?

No2344

Pada kami peneroka dipergunakan bagi memberi peluang kepada kumpulan sasar memiliki saham FGVH yang akhirnya mendapat keuntungan.

Adakah bekas menteri kewangan terlepas pandang hakikat bahawa seorang peneroka hanya diberi 810 unit saham sahaja.

Bukan 810 lot!

Peneroka merupakan golongan yang paling ciput mendapat agihan ‘kek kekayaan’ FGVH.

Camno boleh dikategorikan sebagai amat beruntung?

So….. ya Allah ya Tuhan kami, kami berlindung dengan Engkau dari ilmu yang tidak bermanfaat dan tidak berguna dan dari hati yang tidak khusyuk. Dan dari doa yang tidak diindahkan dan dari nafsu yang tidak puas-puas dan tiada kenyang-kenyangnya. Ya Allah, kami berlindung dengan Engkau dari syak wasangka dan dari kemusyrikan dan dari munafiq dan dari keburukan akhlak dan budi pekerti. Amiiin.

Wassalam.

1 comments:

Tanpa Nama berkata...

kebnykan pneroka tak perasan yg mereka lg berisiko untuk kerugian daripada kekayaan........ wallhualam...

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India