DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, Oktober 29, 2012

BSK 329. Korban Masjid Negeri 1433H

Bismillah.
Assalamualaikum.

Semalam 12 Zulhijjah 1433H bersamaan 28 Oktober 2012 kami dan seorang sahabat, saudara Roslan ke Masjid Negeri Negeri Sembilan Darul Khusus.

No2396

Kami berdua membantu Ustaz Kamaruddin Ibrahim yang menjadi ‘mastermind’ Program Korban 1433H Masjid Negeri. Kebetulan hari Ahad dan kami pun tidak ada program lain hari tu. Lebih baik kesana dan membantu apa yang terdaya.

Sehari sebelum tu, 11 Zulhijjah 1433H bersamaan 27 Oktober 2012 ada majlis korban kat taman kami ni. Tujuh ekor lembu disembelih. Seekor untuk akikah dan enam ekor korban. Kami tak berkesempatan untuk mengambil gambar kat majlis tu. Hmmm…..

Kami sampai kat Masjid Negeri rasanya pukul 8.10 pagi. Lembu korban belum tiba. Jadinya kami pun bersarapan dulu. Sarapan pagi memang disediakan.

Lebih kurang pukul 8.30 pagi lori yang ditunggu tiba. Ada enam ekor lembu korban. Memang cukup besar lembu-lembu yang dibawa. Lebih besar jika dibandingkan dengan lembu korban di taman kami.

Kami diberitahu bahawa lembu kat Masjid Negeri dibeli di Labu. Lembu kat taman kami pula dari Felda Palong.

Kami nak kongsi beberapa gambar yang sempat kami ambil kat majlis korban Masjid Negeri. Jom ikut…..

No2388No2389

Salah seekor lembu yang diturunkan dari lori. Kelihatan anak bongsu Ustaz Kamaruddin bercekak pinggang. Kami tak pasti samada pinggang terasa sengal semasa membantu turunkan lembu atau ada sebab lain. 

No2393No2394

Peserta dan yang datang membantu sedang mempersiapankan lembu untuk dikorban. Abang-abang bomba yang datang sememangnya  ringan tulang.

No2390No2391

Seekor lembu korban sedang hendak disembelih. Ramai yang membantu memegang lembu korban untuk mempastikan sembelihan yang sempurna dilakukan oleh penyembelih.

No2399No2400

Daging telah diambil untuk dibahagi-bahagikan. Rangka dan tulang-tulang dikerat bagi memudahkan sesiapa yang menginginkan.

No2398No2397

Proses menimbang daging. Kelihatan daging korban yang siap dibungkus untuk diagih-agihkan kepada peserta-peserta, fakir miskin dan ahli kariah.

No2401No2402

Ustaz Kamaruddin sedang bersiap-siap untuk membahagi-bahagikan daging korban. Itu lembu nombor 1 ke? Yang tu pula nombor berapa? Gamaknya itulah yang dikatakan oleh beliau..

Abang yang pakai songkok kat sebelah kanan tu sedang tekun melapah ekor lembu. Malam nanti pekena sop ekor le tu. Yang dikerjakan ekor takkan sop kepala pulak kan.

Setiap majlis ada kekurangannya tetapi secara keseluruhan majlis korban di Masjid Negeri berjalan lancar.

Well….. itu le serba sedikit gambar-gambar yang dapat kami kongsikan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, wahai Tuhan yang Maha Kaya, wahai yang Maha Terpuji, wahai yang mula-mula Menjadikan makhluk, wahai yang Mengakhirkan, wahai yang Maha Penyayang, wahai yang Maha Lembut, kayakanlah kami dengan harta benda yang halal serta jauhilah daripada yang haram dengan mentaati-Mu dan menjauhi maksiat dan dengan kurinia-Mu sahaja, tidak dari yang lain. Amiiin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India