DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Disember 18, 2012

BSK 334. Melayu pilih halam untuk bersaing

Bismillah.
Assalamualaikum.

Kita sering terdengar dan membaca komen-komen dan kata-kata negatif yang dilemparkan kepada Islam.

Jika ianya datang dari bukan Islam, mungkin kita masih boleh menerimanya dengan fikiran terbuka. Jika kata-kata itu datang dari kalangan kita sendiri?

Seorang pemimpin tertinggi sebuah NGO Melayu dilaporkan berkata jutaan ringgit tidak dapat dinikmati masyarakat Melayu kerana mereka tidak boleh menjalankan perniagaan yang haram di sisi Islam, sedangkan usahawan bukan Islam mengutip jutaan ringgit daripada perniagaan perjudian dan arak.

“Judi, arak, premis hiburan ... Melayu tidak boleh menjalankan perniagaan seperti itu, boleh kita bersaing?” katanya.

Mungkin ada yang menganggukkan kepala tanda bersetuju dengan kata-kata sedemikian.

Kenapa ya?

No2227

Kerana ianya mengenai fulus dan kekayaan. Melayu telah dinafikan hak untuk mengaut kekayaan dari sumber-sumber yang kelihatannya menjana dan memberi pulangan lumayan.

Pada kami, soalan dilontarkan menyatakan Melayu tidak mendapat keadilan kerana tidak dapat bersaing dan menceburi perniagaan yang diharamkan oleh agama yang mereka anuti.

Untuk berjaya dalam kehidupan adakah Melayu perlu terlupakan soal halal dan haram? Halam!

Kami ingin berkongsi hadis yang diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim mengenai ukuran iman yang sempurna untuk renungan bersama.

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Seseorang yang hendak berzina, tidak akan melakukan zina itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak minum arak, tidak akan minum arak tersebut semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak mencuri, tidak kan melakukan perbuatan itu semasa ia berkeadaan sempurna imannya; dan seorang yang hendak melakukan rompakan yang lazimnya menjadikan orang yang merompak itu memandang sahaja kepadanya, tidak akan merompak semasa ia berkeadaan sempurna imannya.

Cuba kita hayati huraian dan pengajaran hadith berkenaan:

  • Orang yang tergamak melakukan perbuatan yang ditegah agama menandakan ketidaksempurnaan iman di jiwanya.
  • Kebahagiaan hidup adalah bergantung pada pertalian keturunan yang baik, keselamatan akal dan fikiran serta harta benda kerana keturunan yang terpelihara akan menjamin kesejahteraan keluarga dan masyarakat, akal yang sihat membolehkan seseorang itu membezakan antara yang baik dan buruk, hak dan batil serta keselamatan harta benda itu pula membolehkan segala perancangan dilakukan dengan lancar dan sempurna.
  • Oleh itu Islam melarang keras daripada melakukan perbuatan zina yang boleh mencemarkan keturunan manusia, minum arak atau menagih dadah yang boleh merosakkan akal fikiran serta perbuatan mencuri yang menyebabkan kesusahan orang lain dan sebagainya.
  • Sesungguhnya kekuatan iman itu dinilai pada sejauh mana seseorang itu dapat membendung hasutan nafsunya serta menjauhi bisikan-bisikan jahat yang menggodanya. Oleh itu amat penting bagi setiap mukmin sentiasa menjaga pergaulannya agar tidak terpengaruh dengan gejala yang tidak sihat yang berlaku di sekitarnya.

Banyak lagi perniagaan yang boleh diceburi oleh orang Melayu. Tak perlu kita merasa irihati kepada mereka-mereka yang bergelumang dengan perniagaan yang diharamkan oleh syarak.

Surah at-Tallaq; ayat 2-3 yang bermaksud:

Dan sesiapa yang bertaqwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),
Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya. Dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya). Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telah pun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu.

Kita ikuti komen Pak Lah berkaitan dengan soalan yang dilontarkan oleh pemimpin NGO Melayu tu.

“Apa lah, itu yang dia nak ambil jadi satu hujah pula.

“Kita jangan katakan kalau itu maka kita tak boleh berniaga ... Tak bermakna kita tak boleh jadi usahawan.

“Ada juga syarikat Melayu yang maju ... Semua bergantung kepada kemampuan dan kebolehan untuk dia menguruskan perniagaan dia tanpa mesti ada bahan haram,” katanya.

Fikir-fikirkan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, kayakanlah kami dengan harta benda yang halal serta jauhilah daripada yang haram dengan mentaati-Mu dan menjauhi maksiat dan dengan dengan kurnia-Mu sahaja tidak dari yang lain. Ya Allah, anugerahkanlah kami dari isteri kami dan keturunan kami menjadi penyenang hati kami. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India