DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Disember 25, 2012

BSK 336. Bersih SPRM tapis

Bismillah.
Assalamualaikum.

No2458

Kita jangan hiraukan pandangan dan pendapat orang lain tetapi cadangan Pengerusi Panel Perundingan dan Pencegahan Rasuah SPRM, Datuk Johan Jaaffar mewajibkan parti politik mengemukakan senarai calon Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU-13) untuk proses tapisan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) amatlah tepat.

“Cadangan ini membabitkan semua parti politik dan individu yang akan bertanding sebagai calon Bebas, termasuk Ahli Parlimen atau ADUN yang bakal dicalonkan semula atau yang pertama kali bertanding”.

“Ini bagi memastikan calon yang bakal bertanding ‘bersih’ daripada rasuah, selain mengelakkan tohmahan tidak berasas ke atas individu yang akan bertanding atau partinya,” katanya.

Pengerusi BN, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak mengiyakan, senarai calon Barisan Nasional (BN) akan melalui proses tapisan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebelum dimuktamadkan.

“Kita akan merujuk nama-nama calon ini kepada SPRM, dan jika mereka mempunyai fail yang masih boleh dipertikaikan, maka mereka tak mungkin lulus tapisan SPRM,”

“Ini merupakan sesuatu yang sedang kita lakukan pada masa sekarang. Pendirian BN ialah setiap calon mesti melalui tapisan SPRM,” katanya.

Cadangan yang wajar, tak payah fikir lama-lama, semestinya dikuat-kuasakan tanpa was-was.

Namun begitu ada segelintir ahli politik tidak setuju.  Sepertinya di hati mereka masih ada perasaan was-was dengan hasrat murni Pengerusi mereka memberi SPRM ‘authoriti’ memastikan calon ‘bersih’ BN.

“Bagi saya, harta ini personal (bersifat peribadi). Jadi bagi saya memadailah kalau isytihar harta kepada Perdana Menteri. Takkan kita nak canang semua harta kita kepada seluruh rakyat? Kita kena fikirkan keselamatan wakil rakyat itu sendiri.”

“Dalam sistem BN, dalam parti sendiri sudah ada proses sebegini, kita semua isytihar harta kepada pengerusi BN.

“Biasanya di dalam sistem kami, anggota pentadbiran sudah declare (isytihar) harta, itu memang perlu.”

“Calon tidak semestinya perlu isytihar harta, kerana tidak semestinya mereka akan menang.”

“Hanya apabila sudah menang barulah mereka perlu isytihar harta.”

“Memadailah jika sekadar mengisytiharkan harta kepada perdana menteri, dan sekiranya berlaku penyelewengan, perdana menteri boleh menyerahkan dokumen pengisytiharan harta kepada SPRM.”

“Apa yang lebih penting calon pilihan raya akan tampil dengan bersih bagi mendapatkan keyakinan pengundi.”

Dengan menggunakan istilah terkini, Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Datuk Seri Abu Kassim Mohamed merayu kepada ahli politik agar tidak 'menembak SPRM dari belakang', suatu kecenderungan yang beliau sifatkan hanya menyulitkan usaha memerangi rasuah.

“Saya ingin katakan kepada ahli politik daripada semua parti... janganlah tembak dari belakang. SPRM adalah tentera untuk memerangi rasuah.”

“Jika anda menembak kami dari belakang, kepada siapa lagi masyarakat boleh meminta pertolongan untuk menentang rasuah?” katanya.

Tapi….. kami bukan menembak atau menikam mana-mana pihak dari belakang tetapi dari dulu, kini dan selamanya kami masih tidak mendapat kepastian makna sebenar “politik wang.”

Di TV kita sering diingatkan bahawa ‘belanja nasi lemak’ pun boleh dikira rasuah. Beri makan untuk undi. Belanja nasi lemak tu bukan ke sebiji macam politik wang?

Kita dianjurkan untuk mengatakan tidak pada rasuah. Kita dilarang untuk memberi dan juga menerima rasuah. SPRM perlu walk the talk.

Sebagai pengundi, semestinya mahukan calon-calon yang bersih. Sebagai rakyat, semestinya mahukan pemimpin yang berwibawa dan berintegriti.

Betul ke tak betul?

So….. ya Allah ya Tuhan kami, curahkanlah kurnia hidayah-Mu kepada kami untuk melaksanakan amal perbuatan serta perilaku yang baik. Tidak ada yang memberi petunjuk untuk melaksanakan perbuatan serta perilaku yang baik kecuali Engkau. Dan jauhkanlah buruknya perilaku dan perbuatan dari kami, dan tidak ada yang dapat menjauhkan kami darinya kecuali Engkau. Ya Allah, baikkanlah keberkesanan perbuatan kami dalam segala urusan dan selamatkanlah kami dari kehinaan dunia dan azab akhirat. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India