DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Januari 16, 2013

BSK 338. GST perlu mandat Pengguna Akhir

Bismillah.
Assalamualaikum.

“Kita mahu perbincangan itu terus diteliti dan maklumat mengenainya disebarkan kepada rakyat supaya mereka tahu serta faham, baru kita boleh melaksanakannya,” kata Menteri Kewangan Kedua, Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah  selepas menghadiri Program Khidmat Bakti Masyarakat anjuran Kastam Diraja Malaysia di Dewan Komuniti 1Malaysia Chemor semalam.

Beliau memperkatakan berkenaan dengan perlaksanakan Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau Goods and Services Tax (GST) dimana Rang Undang-Undang GST telah dibentangkan di Parlimen untuk bacaan pertama pada Disember 2009, namun bacaan kedua yang dijadualkan pada Mac 2010 ditangguhkan.

Di sesetengah negara cukai ini dikenali sebagai Value Added Tax (VAT) atau Cukai Nilai Ditambah.

Menarik isu GST ini. Transformasi untuk melaksanakannya (tak silap kami) bermula 2005 tetapi sehingga ke 2013 masih belum terlaksana.

Kami nak kongsi info yang kami dapati dari suratkhabar arus perdana dan dari internet mengenai isu berkenaan. Jom…..

GST dijangka dilaksanakan di negara kita pertengahan tahun 2011 lalu bagi menggantikan Cukai Jualan dan Perkhidmatan sedia ada, tetapi sehingga kini masih tertangguh dan ditangguhkan.

GST merupakan cukai penggunaan dan ia berasaskan konsep nilai ditambah. Memandangkan ia berasaskan pengenaan cukai di setiap langkah nilai ditambah, maka pungutan cukai adalah lebih kerap berbanding dengan pungutan cukai jualan dan perkhidmatan di mana cukai dikutip hanya sekali.

Dikatakan tidak semua barangan atau perkhidmatan akan dikenakan GST. GST boleh dilaksanakan ke atas bekalan bercukai sama ada pada kadar lazim ataupun sifar. Untuk bekalan yang dikecualikan, tiada GST akan dikenakan.

No2423

Barangan yang mana akan dikenakan kadar lazim, kadar sifar mahupun dikecualikan akan ditentukan oleh pihak kerajaan kelak. Kerajaan telah pun memberi jaminan bahawa sejumlah besar barangan keperluan mungkin akan dikecualikan daripada GST. Lazimnya, barangan yang dikecualikan turut merangkumi pendidikan dan kesihatan.

Perancis mula memperkenalkan cukai ini sekitar tahun 1954 dan dikatakan telah digunapakai di 160 negara termasuk negara-negara di Asia..

Malaysia merupakan antara negara tercorot ASEAN yang akan memperkenalkan cukai ini kepada rakyatnya. Jiran ASEAN yang telah mendahului kita ialah Indonesia, Thailand, Singapura dan Filipina

Pihak yang terbabit secara langsung dengan pelaksanaan cukai itu: 

  1. Kerajaan – pengenalan GST dilihat akan memberi ruang kepada kerajaan untuk mengurangkan kadar Cukai Pendapatan dan Korporat pada masa hadapan. Pengurangan kadar cukai ini akan dapat menarik ramai pelabur asing masuk ke Malaysia dan secara tidak langsung akan menambahkan hasil negara. GST juga merupakan satu sistem percukaian yang lebih komprehensif, cekap, telus dan berkesan. Pematuhan juga dijangka akan meningkat memandangkan untuk menuntut cukai masukan, sesebuah perniagaan harus mendaftar dan menyimpan akaun dengan teratur.
  2. Perniagaan - dari aspek bisnes atau perniagaan, GST adalah cukai yang neutral. Walaubagaimanapun, bisnes/perniagaan akan mendapati bahawa kos pentadbiran akan meningkat untuk memastikan yang cukai keluaran dan cukai masukan yang dicaj/dituntut adalah tepat dan betul bagi mengelak penalti.
  3. Pengguna Akhir (rakyat) – pengguna akhir iaitu rakyat secara kasarnya dilihat terpaksa menanggung keseluruhan cukai yang diserahkan oleh pembekal dan pengilang kepada Kerajaan.

Diwar-warkan bahawa dengan pengenalan GST rakyat meraih keuntungan yang lebih banyak sekiranya dibandingkan dengan kadar Cukai Jualan dan Perkhidmatan yang sedia ada.

Ketika ini Cukai Jualan dan Perkhidmatan dikenakan pada kadar 10 peratus hingga 15 peratus berbanding dengan GST yang hanya mengenakan satu kadar yang berpatutan yang mungkin adalah lebih kurang daripada cukai sedia ada.

Kadar GST yang dikenakan oleh jiran ASEAN kita adalah diantara 5% hingga 12%.

Ketika ini golongan tertentu dalam masyarakat sahaja yang membayar Cukai Pendapatan dan Cukai Jualan dan Perkhidmatan tetapi dengan GST segenap lapisan masyarakat bukan sahaja perlu tetapi terpaksa membayarnya.

Pelaksanaan dilihat memberi kelebihan kepada kerajaan dan menampakkan kekurangan pada Pengguna Akhir atau rakyat terutama yang berpendapatan rendah.

Kelebihan - pelaksanaan GST memberi kelebihan terutamanya kepada kerajaan dalam meningkatkan aliran pendapatan yang kemudiannya boleh digunakan bagi melaksanakan projek-projek untuk manfaat seluruh rakyat. Asas percukaian yang lebih meluas serta yang dikenakan pada satu kadar akan memudahkan kerajaan mengurus dan mentadbir sistem tersebut. Ia juga mudah difahami oleh rakyat berbanding cukai yang dikenakan pada kadar berbeza bagi perkhidmatan dan barangan yang berlainan. Ia juga dapat mengurangkan beban pembayar cukai kerana jumlah yang membayar cukai pendapatan hanya beberapa peratus berbanding keseluruhan rakyat Malaysia.

Kekurangan – dalam sistem percukaian yang digunakan ketika ini golongan berpendapatan rendah tidak dikenakan cukai. Tetapi selepas pelaksanaan GST, mereka bakal dikenakan cukai secara tidak langsung yang dipindahkan kepada perkhidmatan dan barangan. Bagi rakyat berpendapatan rendah, hakikat itu mungkin satu bebanan berbanding dengan golongan kaya yang mendapat kelebihan kerana tidak lagi perlu membayar cukai yang tinggi serta beberapa cukai yang dikecualikan.

Pelaksanaan GST telah beberapa kali ditangguhkan sehinggalah ke hari ini. Why?

Kerana ada kerajaan yang tumbang apabila memperkenalkan GST kepada rakyatnya!

Persoalan yang kita sebagai Pengguna Akhir perlu jawab adalah samada kita perlu memberi mandat kepada pihak yang mahu mengintroduce GST kepada kita.

Fikir-fikirkan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, janganlah Engkau memesongkan kami sesudah Engkau beri pertunjuk kepada kami. Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India