DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Khamis, Disember 25, 2014

BBK 57. Musuh Manusia 3 + 1

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

Selepas mengenali dengan pasti musuh manusia 3+1, hari ni kami caring dan sharing 3 point terakhir. Point agar manusia, akan dan boleh meyedari bahawa kita akan terus menerus diasak oleh 4 unsur itu sepanjang kehidupan kita. Apakah senjata yang perlu kita semua ada? Jom jom jom…..

IMG_20130625_1250368. Ilmu adalah permulaan untuk manusia melihat Allah SWT. Ilmu yang paling tepat adalah ilmu Al-Quran dan Al-Hadis yang sohih. Apabila menuntut ilmu, kita bukan sahaja mempelajari bagaimana untuk mendekatiNya dengan melakukan amal soleh, kita juga wajib belajar perkara jahat untuk mengelakkan gangguan musuh kita. Kita belajar perkara jahat supaya:-

  • Kita tidak menjadi jahat. Kita perlu mengetahui bahawa sifat kejadian dalaman diri manusia (sifat khuiuqiyahnya) adalah sangat negatif dan sangat mudah untuk berlaku kufur kepada Allah SWT.
  • Kita mudah untuk memelihara diri dan berhati-hati dari kejahatan. Inilah makna taqwa. Amao soleh akan terhalang apabila kita tidak menjaga diri daripada perkara jahat. Amal soleh juga boleh terbatal apabila kita tidak mengawasi syarat-syaratnya.
  • Kita mengetahui batas baik(iman) dan jahat (kufur). Sikap melampau dan mengurang (mengambil ringan) akan menjerumuskan manusia dalam perkara jahat. Ada banyak keadaan, apabila manusia berurusan dengan dunia, secara tidak sedar, mereka akan terjebak menjadi jahat. Akibatnya, amalan agama akan semakin berkurangan diamalkan. Ia berpunca daripada perkara jahat.
  • Apabila kita nampak perkara jahat, ia mesti dihalang. Ia adalah satu kewajipan dakwah. Jika kita tidak berusaha menghalangnya, kejahatan akang menjangkit kepada diri kita dan keluarga kita.
  • Kita dapat menyelamatkan orang jahat atau menyelamatkan mereka yang terpengaruh dengan perkara jahat. Ia sangat sesuai dengan sabda Nabi SAW yang bermaksud, tolonglah saudaramu yang zalim dan yang kena zalim.
  • Kita akan semakin rapat dengan Allah SWT. Didalam satu keadaan, Allah SWT akan menghukum dengan belitan kejahatan kepada sesiapa yang menderhaka kepadaNya. Didalam satu keadaan yang lain pula, tiada cara untuk selamat daripada kejahatan melainkan dengan pertolongan Tuhan.
  • Ia melahirkan rasa mujahadah yang berpanjangan. Inilah makna istiqamah yang sebenar. Oleh sebab itu, didalam beragama, tiada istilah cuti dalam beriman.

9. Nabi SAW ada meyatakan sifat siratul mustaqim. Tujuan menuntut ilmu adalah untuk pelihara diri daripada tipudayanya. Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:

Allah SWT membuat perumpamaan tentang Siratul Mustakim bahawa kedua belah jalan itu ada dua dinding yang tinggi. Pada kedua dinding tinggi itu ada beberapa buah pintu terbuka dan diatas tiap pintu itu ada langsir yang menutup. Dihujung jalan yang lurus ada seorang berdiri memanggil-manggil, “Wahai manusia! Masuklah kedalam Sirat kesemuanya dan jangan kamu berpecah belah. Ada pula seorang penyeru diatas Sirat. Maka apabila manusia cuba membuka salah satu pintu itu, berkatalah dia, “Celakalah kamu, jangan buka pintu itu.” Kalau ia buka juga, nescaya ia akan terperosok kedalam.

Seterusnya baginda bersabda, “Jalan Sirat itu adalah Islam, kedua dinding adalah batas-batas yang ditentukan oleh Allah SWT, pintu-pintu adalah perkara yang diharamkan, penyeru dihujung jalan adalah Al-Quran, penyeru diatas adalah wa’iz dari Allah SWT yang ada didalam setiap diri muslim.

10. Apa jua perkara jahat dan dosa yang manusia lakukan, ia pasti berhadapan dengan hukuman ‘cash’ daripada Allah SWT ketika di dunia. Hukuman itu juga akan berlaku di akhirat selepas kematian kita.

  1. Adapun hukuman di dunia, ia akan
    i.  Dikeraskan hati
    ii. Dibutakan hati
    iii. Hawa nafsu akan menguasai diri
    iv. Dibelit oleh musuh 3+1
    v.  Dibelit dengan persekitaran yang jahat
  2. Adapaun hukuman di akhirat, ia terlalu banyak dan sifatnya kekal abadi
    i.  Azab seksa didalam kubur
    ii. Azab seksa di Padang Mahsyar (50,000 tahun)
    iii. Azab dalam neraka

Habis…..

Samada sedar atau tidak sebenarnya pertembungan dengan 4 musuh itu sentiasa berlaku didalam diri kita. Setiap keputusan yang kita buat dan kita pilih samada baik atau buruk adalah selepas pertempuran dalam diri kita.

Dilain kesempatan kami akan berkongsi isu Hawa Nafsu. إن شاء الله

جزاك الله خيرا

Sumber: Buku Pelengkap Tiga Serangkai Sistem Tarbiyah Rabbaniyah Dan Kepimpinan Al-Quran Menerusi Tadabur Al-Quran ms 19-22 [Ustaz Hj Suhaimi Bin Kassim – Madrasah Al-Barakah]

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India