DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Disember 26, 2014

BBK 58. Hawa Nafsu Dan Kemudaratannya

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

No2511

Banjir yang melanda negeri-negeri di Pantai Timur semakin buruk.

Dilaporkan lebih 100k mangsa berada di pusat-pusat perlindungan ketika ini.

Kita doakan semoga Allah SWT memberikan RahmatNya kepada kita semua terutama mereka-mereka yang ditimpa dugaan besar ini.

Hari ini, 26/12/2014 merupakan hari memperingati peristiwa Tsunami Acheh. Sudah 10 tahun peristiwa itu berlaku. الله أكبر

Kami telah berkongsi secara umum apa dia yang dikatakan Musuh Manusia 3+1 pada 4 postings kami yang lalu. Izinkan kami untuk sharing topik 3+1 itu secara sedikit specific.

Boleh ke tak boleh, kami akan proceed juga….. jangan marah….. nanti kena jual.

Kami mulakan Hawa Nafsu dan Kemudaratannya…..

1. Hawa adalah kalimah arab yang bermaksud kosong dan jatuh ke bawah. Asalnya adalah udara yang berada diantara langit dan bumi. Perkataan nafsu pula bermaksud diri manusia.

Masyarakat Melayu sering menggandingkan perkataan hawa dan nafsu. Ia sebenarnya bermaksud hawa yang berada didalam diri manusia. Mengikut Kamus Dewan, hawa nafsu bermaksud kehendak hati yang kuat untuk melakukan sesuatu yang kurang baik.

Jika diperhatikan, apa jua yang lahir dari hawa nafsu, secara perlahan akan menjatuhkan pelalunya ke bawah kerana orang yang mengikut hawa nafsu mereka sebenarnya mengosongkan hati mereka dari arahan Allah SWT.

قُلۡ أَنَدۡعُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ مَا لَا يَنفَعُنَا وَلَا يَضُرُّنَا وَنُرَدُّ عَلَىٰٓ أَعۡقَابِنَا بَعۡدَ إِذۡ هَدَٮٰنَا ٱللَّهُ كَٱلَّذِى ٱسۡتَهۡوَتۡهُ ٱلشَّيَـٰطِينُ فِى ٱلۡأَرۡضِ حَيۡرَانَ لَهُ ۥۤ أَصۡحَـٰبٌ۬ يَدۡعُونَهُ ۥۤ إِلَى ٱلۡهُدَى ٱئۡتِنَا‌ۗ قُلۡ إِنَّ هُدَى ٱللَّهِ هُوَ ٱلۡهُدَىٰ‌ۖ وَأُمِرۡنَا لِنُسۡلِمَ لِرَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٧١)1

(71). katakanlah “Patutkah kami menyeru serta menyembah Tuhan selain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat kepada kita dan tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kita. Dan (patutkah) kita dikembalikan undur ke belakang (menjadi kafir musyrik) setelah kita diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan ugama Islam), (Jika kami menurut kehendak kamu, keadaan kami ini samalah) seperti orang yang telah disesatkan oleh syaitan-syaitan di bumi (ditempat yang lengang) dalam keadaan bingung, sedang ia pula mempunyai sahabat-sahabat yang mengajaknya ke jalan yang lurus (dengan berkata kepadanya): “Marilah bersama-sama kami. Katakanlah: Sesungguhnya petunjuk Allah itulah sebenar-benar petunjuk, dan kita diperintahkan supaya berserah diri kepada Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam”. [Al-An’aam]

  • Ayat ini diturunkan setelah orang musyrik Mekah cuba mengajak mereka yang beriman supaya kembali kepada agama datuk nenek moyang mereka.
  • Perkataan  ٱسۡتَهۡوَتۡ  bermaksud meminta supaya ikut hawa nafsu mereka supaya kembali kepada agama datuk nenek moyang.
  • Orang yang bingung adalah orang yang kosong aqalnya.

مُهۡطِعِينَ مُقۡنِعِى رُءُوسِہِمۡ لَا يَرۡتَدُّ إِلَيۡہِمۡ طَرۡفُهُمۡ‌ۖ وَأَفۡـِٔدَتُہُمۡ هَوَآءٌ۬ (٤٣)1

(43). (dalam pada itu) mereka terburu-buru (menyahut panggilan ke Padang Mahsyar) sambil mendongakkan kepala mereka engan mata tidak berkedip, dan hati mereka tidak bersemangat (kerana bingung dan cemas). [Ibrahim]

2. Hawa nafsu mengikut takrif Al-Kafawi adalah kecenderungan diri untuk mencapai kelazatan apa yang diingini tanpa memikirkan akibatnya.

3. Perkataan syahwat didalam bahasa arab membawa maksud perkara yang diingini. Didalam masyarakat, kita biasa mendengar perkataan nafsu syahwat. Ia bermaksud apa yang diingini oleh diri manusia. Sudah tentu pula hawa itu berperanan besar untuk mencapainya.

Kami stop kat sini dahulu. To be continued…..  إن شاء الله

جزاك الله خيرا

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India