DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Selasa, Disember 30, 2014

BBK 60. Hawa Nafsu Dan Kemudaratannya (3)

السلام عليكم و رحمة الله و بركاته

No2557

Dugaan banjir yang Allah SWT turunkan kepada sebahagian dari saudara-saudara kita sememangnya perit dan memilukan. Kehilangan saudara mara dan hartabenda. Semuanya musnah. Tetapi perlulah ada kesabaran.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:Sesungguhnya orang mukmin akan menerima tekanan hidup kerana tidak ada satu bencana sama ada kerana terkena duri atau yang lebih besar, tidak juga ketakutan melainkan Allah akan mengangkat darjatnya satu darjat dan menghapuskan satu kesalahan dengan kesabarannya menghadapi bencana dan kesusahan tersebut.[HR Al-Hakim]

Semoga pihak-pihak berwajib memberi bantuan untuk mereka membina kembali kehidupan yang normal.

Dari Qabishah bin Mukhariq al-Hilali r.a katanya,:Aku pernah menanggung hutang (untuk mendamaikan dua kabilah yang saling bersengketa). Lalu aku datang kepada Rasulullah s.a.w meminta bantuan kepada baginda untuk membayarnya. Jawab baginda,:Tunggulah hingga orang datang menghantarkan zakat, nanti kusuruh serahkan kepadamu. Kemudian baginda melanjutkan sabdanya, Hai Qabishah! Sesungguhnya meminta-minta itu tidak boleh (tidak halal) kecuali untuk tiga golongan:

  1. Orang yang menanggung hutang (gharim, untuk mendamaikan dua orang yang bersengketa atau seumpamanya). Maka orang itu boleh meminta-minta, sehingga hutangnya langsai. Apabila hutangnya telah selesai, maka tidak boleh lagi dia meminta-minta.
  2. Orang yang ditimpa bencana, sehingga harta bendanya musnah. Orang itu boleh meminta-minta sehingga dia memperolehi sumber kehidupan yang layak bagi dirinya.
  3. Orang yang ditimpa kemiskinan, (disaksikan atau diketahui oleh tiga orang yang dipercayai bahawa dia memang miskin). Orang itu boleh meminta-minta hingga dia memperolehi sumber kehidupan yang layak. Selain tiga golongan tersebut , haram baginya meminta-minta dan haram pula baginya memakan hasil perbuatan meminta-minta itu.[HR Muslim]

Habis…..

Kami teruskan ke point yang seterusnya…..

5. Punca utama manusia terpengaruh atau mengutamakan dunia adalah nafsu. Berkata Imam Al-Mawardi rhm, “Hawa nafsu itu akan sentiasa menghalang kebaikan dan berlawanan dengan kewarasan aqal. Apa jua yang lahir dari mengikut hawa nafsu adalah akhlaq yang buruk, perbuatan yang jelek, meruntuhkan maruah seseorang dan jalan kemasukan bagi kejahatan dalam diri seseorang.”

۞ يَـٰٓأَيُّہَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُواْ كُونُواْ قَوَّٲمِينَ بِٱلۡقِسۡطِ شُہَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوۡ عَلَىٰٓ أَنفُسِكُمۡ أَوِ ٱلۡوَٲلِدَيۡنِ وَٱلۡأَقۡرَبِينَ‌ۚ إِن يَكُنۡ غَنِيًّا أَوۡ فَقِيرً۬ا فَٱللَّهُ أَوۡلَىٰ بِہِمَا‌ۖ فَلَا تَتَّبِعُواْ ٱلۡهَوَىٰٓ أَن تَعۡدِلُواْ‌ۚ وَإِن تَلۡوُ ۥۤاْ أَوۡ تُعۡرِضُواْ فَإِنَّ ٱللَّهَ كَانَ بِمَا تَعۡمَلُونَ خَبِيرً۬ا (١٣٥)1

(135). Wahai orang-orang yang beriman! hendaklah kamu menjadi orang-orang yang sentiasa menegakkan keadilan, lagi menjadi saksi (yang menerangkan kebenaran) kerana Allah, sekalipun terhadap diri kamu sendiri, atau ibu bapa dan kaum kerabat kamu, kalaulah orang (yang didakwa) itu kaya atau miskin (maka janganlah kamu terhalang daripada menjadi saksi yang memperkatakan kebenaran disebabkan kamu bertimbang rasa), kerana Allah lebih bertimbang rasa kepada keduanya. Oleh itu, jangan kamu turutkan hawa nafsu supaya kamu tidak menyeleweng dari keadilan. Dan jika kamu memutar-balikkan keterangan ataupun enggan (daripada menjadi saksi), maka sesungguhnya Allah sentiasa mengetahui dengan mendalam akan apa yang kamu lakukan. [An-Nisak]

6. Apabila nafsu syahwat berjaya menguasai diri, ia pasti akan membawa manusia bersifat seperti binatang. Ini adalah kerana matlamatnya, kehendaknya dan kerunsingannya adalah berlegar disekitar memenuhi kelazatan dan kehendak nafsunya. Bagi orang yang telah menjadikan melayan nafsu sebagai tabiatnya, sifat-sifat berikut akan terjelam dari diri mereka:

  • Kurang perasaan malu untuk berbuat kemaksiatan tetapi malu untuk berbuat baik.
  • Perangai kebodohan akan semakin terserlah.
  • Liar dari mendekati orang-orang beragama @ baik.
  • Membenci orang berilmu dan kebaikan. Kebaikan itu akan disukai jika ia memberi keuntungan kepadanya.
  • Suka bergaul dengan orang berdosa.
  • Suka kepada perkara sia-sia (tidak berpahala) dan majlis lagha.
  • Tidak serius didalam kerja.
  • Secara perlahan-lahan akan terjebak didalam perkara yang membahayakan diri sendiri. Sampai satu keadaan, mereka akan membahayakan orang lain pula.
  • Mencari rezeki dari sumber syubhat dan haram
  • Suka berbohong dan berkhianat.

Habis untuk kali ini. Akan kembali lagi….. إن شاء الله

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Orang yang berjihad itu ialah mereka yang berjihad menentang nafsunya. [HR Bukhari]

جزاك الله خيرا

Sumber hadith dari eHadith JAKIM

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India