DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Februari 06, 2011

BSK 177. Valentine’s Day Menjelma Lagi

Bismillah.

Assalamualaikum.

No1177

“Sekuntum mawar merah, sebuah puisi, untuk gadis pilihan, di bulan February.”  Red rose

Valentine’s Day disambut pada 14 February setiap tahun. Hari itu disambut diseluruh pelusuk dunia. Termasuk juga di Malaysia.

Tetapi kenapa orang Islam turut sama merayakan Valentine’s Day? Bukankah perayaan itu bukan bersumber dari Islam dan ianya bercanggah dengan Islam itu sendiri.

Mengikut trend? Suka-suka ikut kawan-kawan? Saja-saja nak bersukaria? Nak berseronok? Nak menunjuk-nunjuk kat girlfriend?

Mari kita baca fatwa yang dikeluarkan oleh Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan berhubung dengan Valentine’s Day:

Keputusan:
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-71 yang bersidang pada 22-24 Nov 2005 telah membincangkan Hukum Orang Islam  Menyambut Perayaan Valentine's Day. Muzakarah berpandangan bahawa  ajaran Islam amat mengutamakan kasih sayang dan tidak ada hari tertentu di dalam Islam bagi meraikannya.

Oleh itu, Muzakarah bersetuju memutuskan bahawa amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.

Keterangan/Hujah: 
Sejarah Valentine’s Day tidak ada di dalam Islam. Amalan, budaya dan hasrat perayaan ini mempunyai unsur-unsur Kristian yang bercanggah dengan Islam.

Di dalam Islam tidak ada hari tertentu bagi meraikan kekasih atau kasih sayang. Islam sangat menitikberatkan soal kasih sayang dan setiap hari di dalam Islam adalah hari kasih sayang.

Islam menolak konsep kasih sayang yang terkandung dalam Valentine’s Day kerana unsur-unsur ritual keagamaan yang diamalkannya boleh menggugat akidah Islam.

Hukum Islam jelas dalam hal melarang umatnya meniru atau menyerupai budaya dan cara hidup orang bukan Islam. Ini berdasarkan sebuah hadith Rasulullah s.a.w.:

من تشبه بقوم فهو منهم    

“Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum maka dia termasuk dalam kaum tersebut.”                                                                                                            ( Riwayat Abu Daud)

Rasulullah s.a.w. juga bersabda:

من عمل عملا ليس عليه أمرنا فهو مردود

“Sesiapa yang mengamalkan perkara yang bukan dari pada amalan kami maka ia akan ditolak.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Kebanyakan golongan remaja Islam hari meraikan Valentine’s Day dengan perbuatan- perbuatan yang dilarang oleh Islam. Gejala seperti ini sekiranya tidak dibendung akan merosakkan generasi umat Islam akan datang.
[Sumber: e-Fatwa (Portal Rasmi Fatwa Malaysia)]

Fatwa dikeluarkan pada akhir tahun 2005, tetapi masih ada ramai lagi orang Islam yang merayakan hari itu sehingga kini.

Kenapa?

Adakah orang-orang Islam terutamanya remaja-remaja Islam di negara kita tidak paham dengan bahasa lembut, kiasan atau berlapik yang digunakan oleh Majlis Fatwa?

Adakah perlu dikatakan atau ditulis sahaja “haram” untuk memahamkan orang-orang Islam disini?

Mungkin juga!  Takut pulak nanti  ada pihak yang kata “dilarang” sahaja. Belum jatuh “haram” lagi. Ish ish ish…..

Kita telah tahu sambutan itu haram, oleh itu mari kita pastikan yang kita serta keluarga kita menghindari diri dari membudayakan segala jenis gejala yang dilarang Islam.

So…..Ya Allah wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memesongkan kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami, dan sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberian-Nya. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India