DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Jun 15, 2011

BSK 196. Wang rakyat tuuu!

Bismillah.
Assalamualaikum.

Dalam keadaan sebahagian besar rakyat terhimpit dengan pelbagai masalah terutamanya kewangan kita terkedu dengan perbelanjaan di pihak kerajaan.

No1404

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

RM27m spent on Million Youths meet

UPDATED @ 06:44:40 PM 13-06-2011
By Shazwan Mustafa Kamal
June 13, 2011

youthdayDatuk Seri Najib Razak (centre) and Cabinet minister gesture during the Youth Assembly in Putrajaya, May 28, 2011. — Picture by Choo Choy May

KUALA LUMPUR, June 13 — Putrajaya said today it spent a total of RM27 million for the Million Youths Assembly held last month, 18 times the initial RM1.5 million budget for the National Youth Day event.

Youth And Sports Minister Datuk Ahmad Shabery Cheek stressed today that the government did not use any “additional expenditure” for the event, and said a “large” amount of the RM27 million was obtained via sponsorship from the private sector.

“The allocation which was prepared by the government to carry out the National Youth Day amounted to RM1.5 million. However, the total costs amounted to RM27 million, where most of it was obtained via sponsorship from the private sector,” Ahmad Shabery said in a reply to Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Marang-PAS).

The Million Youth Assembly, held from May 27 to May 29 was aimed at providing a platform for youths to “showcase their talents and interests through over 200 programmes” as well as highlighting job opportunities through a Job Fair.

Today, Ahmad Shabery said the gathering was a “success”, based on the number of youths who had reportedly attended the event in Putrajaya.

During the assembly, Prime Minister Datuk Seri Najib Razak had called on youths to “defend Putrajaya” from the opposition if they wished to see Malaysia transformed into a developed country.

His deputy, Tan Sri Muhyiddin Yassin, had told reporters that the total visitors to the assembly surpassed the one million mark.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Facebook 1

RM1.8 juta... untuk laman Facebook?

Joseph Sipalan Jun 14, 11 3:47pm

Kementerian Pelancongan sekali lagi 'panas' apabila ahli-ahli parlimen hari ini membidas tindakan kerajaan yang membelanjakan RM1.8 juta bagi membina dan menyelanggara laman Facebooknya.

Facebook 2Anthony Loke (DAP-Rasah) berkata sebegitu banyak wang dihabiskan sebegitu sahaja untuk laman sosial yang boleh dibuat secara percuma.

“Semakan terakhir saya mendapati ada hanya 20,308 peminat di laman Facebook kementerian. Secara bandingan laman Facebook 'Visit Penang', yang mana kerajaan negeri Pulau Pinang tidak membelanjakan satu sen pun tetapi mendapat 100,000 peminat. Kenapa belanja RM1.8 juta?” soalnya semasa sesi soalan.

Loke berkata adalah sukar untuk mempercayai kononnya tidak ada sesiapun di kementerian itu yang mempunyai pengetahuan untuk mengemas-kinikan akaun Facebook sehingga kerajaan terpaksa memberikan kontrak kepada pihak ketiga.

Katanya, kerajaan dengan mudah boleh mendapatkan nasihat daripada pelbagai pihak termasuk BN dan juga ahli parlimen Pakatan yang sebahagian besar mereka pengguna rangkaian laman sosial yang aktif.

“Tak perlu tanya ahli sebelah sini (pembangkang). Terdapat ramai di kalangan penyokong kerajaan seperti Kota Belud dan Rembau... mereka boleh dibawa sebagai perunding,” katanya merujuk kepada ahli parlimen Umno Abdul Rahman Dahlan dan Khairy Jamaluddin, yang kedua-dua mereka kerap menggunakan Twitter.

Facebook 3Timbalan Menteri Pelancongan Datuk James Dawos Mamit berkata kontrak RM1.8 juta itu ditenderkan kepada syarikat, Impact Creations Sdn Bhd, untuk selama tiga tahun iaitu bermula 2011 hingga 2013.

Khairy, dalam soalan tambahannya bersetuju dengan Loke bahawa peruntukan RM1.8 juta itu adalah satu pembaziran dan berkata kurangnya minat laman Facebook kementerian itu tidak mencerminkan jumlah besar yang dibelanjakan.

Khairy juga membangkitkan sama ada kementerian menetapkan sebarang petunjuk prestasi (KPI) bagi memantau pencapaian agensi yang dilantik untuk melaksanakan penjenamaan itu.

"Apa KPI kepada syarikat berkenaan. Dari segi periklanan apakah tambahan mereka dan revenue yang dapat digenerate hasil usaha syarikat itu membuat online advertising," soalnya.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$

Kita hayati ayat 161 dari surah Ali ‘Imran yang bermaksud: 

“Dan tiadalah patut bagi seseorang Nabi itu (disangkakan) berkhianat (menggelapkan harta rampasan perang), dan sesiapa yang berkhianat (menggelapkan sesuatu), ia akan bawa bersama pada hari kiamat kelak apa yang dikhianatinya itu; kemudian tiap-tiap seorang akan disempurnakan (balasan bagi) apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak akan dikurangkan sedikitpun (balasannya).”

Wang “sponsor” hampir RM27 juta itu kan lebih molek diberikan kembali kepada rakyat. Menokok tambah subsidi yang dikurangkan.

Lebih cantik lagi setiap kali pengurangkan subsidi, kerajaan mengadakan satu sessi bersama pihak swasta dan membuat saranan mereka “sponsor” jumlah pengurangan subsidi tersebut.

Dari jumlah hampir RM27 juta “sponsor” yang diperolehi untuk satu acara, kami yakin kerajaan mampu berbuat demikian.

Boleh dimasukkan jumlah “sponsor” ini dalam KPI Kementerian Kewangan.

Penyumbang “sponsor” pula boleh mendapat rebat cukai perniagaan.

Wallahualam.

So….. Ya Allah ya Tuhan kami! Kami telah menganiaya diri kami sendiri, dan jika Engkau tidak mengampunkan kami, nescaya menjadilah kami dari orang-orang yang rugi. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India