DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Jun 29, 2011

BSK 201. Superhero bastard di unggun api syahdu

Bismillah.
Assalamualaikum.

Sememangnya perhimpunan Bersih 2.0 menjadi tajuk utama dimana-mana dan diperkatakan oleh semua.

Pihak berkuasa telah mengecopkan perhimpunan ini sebagai perhimpunan haram.

Perhimpunan yang akan diadakan kurang separuh hari itu dikatakan mengancam keselamatan negara. Mengakibatkan kerugian dalam industri pelancongan. Membuat peniaga-peniaga sekitar tempat perhimpunan mengalami kerugian besar dan juga kerosakan pada premis perniagaan. Rakyat mengalami stress kerana terganggu aktiviti hujung minggu disebabkan kesesakan lalulintas.

Dibawah ini luahan dan cetusan rasa Tan Sri Harussani Zakaria, mufti Perak berhubung dengan ‘superhero’ beliau.

Harussani: Ambiga cuba jadi 'superhero'

Jun 28, 11 7:57pm

Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria menyifatkan Datuk S Ambiga dilihat cuba menjadi 'superhero' dengan tindakannya mengetuai penganjuran perhimpunan haram pada 9 Julai ini.

HarussaniBeliau berkata dengan mengetuai perhimpunan yang tidak mendapat permit daripada pihak berkuasa itu, penganjur mahu mencari publisiti dengan menjatuhkan imej negara pada kaca mata dunia sekaligus akan mendapat publisiti.

"Tindakan itu juga seolah-olah dia (Ambiga) mahu menjatuhkan imej kerajaan di luar negara dengan mengadakan perhimpunan yang tidak mendatangkan faedah," katanya ketika dihubungi Bernama di Ipoh hari ini.

Beliau turut mencadangkan supaya pengamal undang-undang yang bertindak seperti Ambiga dibatalkan lesen guaman mereka.

Beliau berkata sebelum ini bekas presiden Majlis Peguam itu pernah mempersoalkan peruntukan yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan berhubung hak dan keistimewaan orang Melayu.

Harussani berkata malangnya ada kalangan masyarakat yang sudah lupa serta mempunyai perasaan hasad dengki antara satu sama lain.

"Rentetan itu, mereka bertindak menyokong perhimpunan haram yang bakal dianjurkan pada 9 Julai ini bagi menunjukkan tanda protes," katanya.

Beliau menasihatkan supaya rakyat tidak terpengaruh dengan perhimpunan haram terbabit serta mengelakkan diri daripada menyertainya.
--Bernama

Bersih_2.0_logo

Kita telah mengetahui pendirian mufti paling senior di negara kita ini berhubung dengan Bersih 2.0.

Pada hemat kami beliau lebih condong kepada pihak yang satu lagi. 

Kita hayati pula luahan rasa presiden PERKASA mengenai perhimpunan itu….. well berhubung dengan majlis peguam…..

PERKASA: Majlis Peguam 'bastard'

Abdul Rahim Sabri
Jun 28, 11 7:03pm

Presiden kumpulan pendesak Melayu PERKASA Datuk Ibrahim Ali hari ini mencerca Majlis Peguam yang didakwanya hipokrit dan dwistandard dalam sesuatu kenyataan.

Ibrahim AliKatanya kebanyakkan kenyataan yang dikeluarkan oleh majlis tersebut "menyokong (pihak) yang menentang kerajaan".

"Majlis Peguam ini tak boleh ikut. Majlis Peguam, pada pandangan saya, adalah bastard (anak haram) punya council (majlis).

"Sebab mereka hipokrit dan double standard. Semua yang Majlis Peguam sokong, (mereka) yang lawan kerajaan, kebanyakkannya.

"Tengok, dia marah, ada ahli PERKASA bakar gambar (pengerusi BERSIH) S Ambiga. Waktu ada penyokong India, atas isu Interlok, gambar Sasterawan Negara Datuk Abdullah Hussin dibakar, mana kenyataan daripada Majlis Peguam?

"Jadi dia double standard. Saya tak hormat langsung dekat Majlis Peguam," katanya.

Ibrahim turut dengan mempersoalkan pendirian Majlis Peguam berhubung penyiaran gambar menghina Islam menggambarkan seekor babi berada di atas kaabah atau seekor anjing membaca surah Yassin.

"Apa yang Majlis Peguam buat?" soalnya lagi yang juga anggota parlimen Pasir Mas.

'Kebebasan bukan cek kosong'

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan wartawan berhubung kenyataan Majlis Peguam yang menyatakan bahawa tindakan bekas presiden Umno pernah berdemonstrasi sewaktu menentang Malayan Union sebelum merdeka.

SuhakamDalam sidang media itu juga, Ibrahim turut membidas kenyataan Pengerusi Suruhanjaya Hak Asasi Manusia (Suhakam) Tan Sri Hasmy Agam (kanan) yang berkata rakyat mempunyai hak untuk berhimpun seperti terkandung dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Dari segi perlembagaan memang benar... Memang dari segi prinsipnya begitu, tetapi ia juga tertakluk dengan undang-undang yang terikat dalam negara kita.

"Ia bukannya cek kosong, yang mana setiap orang boleh berdemonstrasi atas nama kebebasan bersuara... kita ada undang-undang seperti Akta Polis yang perlu dibaca sekali. Kemudian, kita tengok pula isu yang munasabah," katanya.

Katanya, sepatutnya Hasmy mencadangkan supaya perhimpunan diadakan di tempat tertutup seperti di stadium yang disifatkannya sebagai selamat dan tidak mungkin berlakunya huru hara.

"Nak menyampaikan pandangan, tidak semestinya di jalan raya. Boleh buat di stadium, boleh pasang video, dan layar besar (untuk) sampaikan memorandum. Itu juga menyampaikan suara, menyampaikan pandangan," katanya.

Bendera PAS

Presiden PERKASA ini memenangi kerusi parlimen beliau diatas tiket parti pembangkang dalam PRU12 dulu.

Beliau belot dengan parti yang memberi nafas kepadanya sebaik sahaja sidang parlimen bermula dengan mengistihar diri beliau ahli bebas.

Nampaknya beliau adalah salah seorang dari manusia-manusia yang sedang berusaha bersungguh-sungguh untuk menarik perhatian pemimpin tertinggi negara.

Adakah kerana kerusi PRU13?

Kita hayati pula luahan hati penerima Anugerah Sastera Negara 1985 yang merestui perhimpunan itu…..

Unggun-Bersih

A Samad Said
Jun 28, 11 9:49am

Samad Said

Semakin lara kita didera bara -
kita laungkan juga pesan merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga diri.

Lama resah kita - demokrasi luka;
lama duka kita - demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita idami!

Dua abad lalu Sam Adams berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut biru):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu,
diperlu hanya unggun api yang syahdu.

Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun itu.

Beliau pernah turun ke jalanraya pada 2009 kerana isu PPSMI. Puisi beliau “Unggun – Bersih” telah menyebabkan beliau dijemput ke balai polis Dang Wangi.

Unggun beliau telah membakar hati pihak-pihak tertentu.

Itulah pandangan tiga hamba Allah dari tiga latarbelakang yang berbeza. Hanya Allah SWT sahaja yang nengetahui niat dan isi hati mereka.

So….. Ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya kami memohon supaya Engkau melindungi kami daripada kejahatan pendengaran kami, pandangan kami, pertuturan kami, hati kami dan juga daripada kejahatan mengungkit-ungkit. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India