DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, November 16, 2011

BFK 167. Selamat datang 1433H

Bismillah.
Assalamualaikum.

Rasanya entry ini tidak terlalu awal.

Beberapa hari lagi kita akan menyambut tahun baru 1433H atau Awal Muharram.

Di Malaysia kita akan menyambut 01 Muharram 1433H pada hari Ahad bersamaan 27 November 2011.

Cuba imbas kembali perkara-perkara penting tahun 1432H.

Sebelum itu. Sebagai umat Islam, kita berikrar dengan lidah dan kita yakini dalam hati. Dan dibuktikan dengan perbuatan. Jadinya…..

Solat! Sudah mampu solat berjemaah?

Puasa! Sudah cukup berpuasa sebulan Ramadan?

Zakat! Sudah mampu untuk mengeluarkan?

Haji! Sudah mampu dari segenap aspek untuk pergi?

Tahun 1432H sudah hampir sangat nak berlalu. Jangan kita terlalu banyak berfikir mengenainya lagi.

Fikirkan pula apa yang perlu dilakukan diambang tahun baru dan tahun 1433H itu sendiri.

Pada hari Sabtu, 30 Zulhijjah 1432H bersamaan 26 November 2011, beberapa minit sebelum masuk waktu Maghrib hendaklah dibaca  doa akhir tahun 1432H.

Doa akhir tahun:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji hanya bagi Allah Tuhan Pemerintah sekelian alam. Rahmat dan kesejahteraan Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW, ke atas keluarga dan sahabat-sahabatnya sekelian.

Ya Allah, sesungguhnya pada tahun ini aku telah melakukan larangan-laranganMu tetapi aku belum bertaubat sedangkan Engkau tidak redha dan melupai perkara itu. Engkau telah menangguhkan azabMu yang telah ditetapkan kepada ku. Engkau telah memerintahkan supaya aku bertaubat daripada kesalahan-kesalahan itu. Sesungguhnya pada hari ini aku memohon keampunan dari Engkau, ampunilah aku. Dan apa yang aku lakukan pada tahun ini yang Engkau redhai dan Engkau janjikan pahala, maka aku memohonnya daripada Engkau. Ya Allah Ya Karim Ya Zal Jal Al Liwal Ikram.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda juga para sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.

Pada hari Sabtu, 30 Zulhijjah 1432H bersamaan 26 November 2011 juga, setelah menyempurnakan solat fardhu Maghrib hendaklah dibaca  doa awal tahun 1433H.

Doa awal tahun:

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji hanya bagi Allah Tuhan Pemerintah sekelian alam. Rahmat dan kesejahteraan Allah ke atas Penghulu kami Nabi Muhammad SAW, ke atas keluarga dan sahabat-sahabatnya sekelian.

Ya Allah, Engkaulah yang kekal abadi untuk selama-lamanya. Demi kelebihanMu yang Maha Agung dan kemurahanMu yang melimpah, sesungguhnya pada tahun baru ini aku memohon daripada Engkau perlindungan daripada syaitan yang direjam, kuncu-kuncunya, tentera-tenteranya dan penolong-penolongnya dan memohon perlingungan daripada nafsu amarah yang sentiasa mendorong ke arah kejahatan dan melalaikan aku dengan perkara yang tidak berfaedah daripada mendekatkan diri kepada Engkau.

Selawat dan salam ke atas junjungan kami Nabi Muhammad SAW dan keluarga Baginda juga para sahabatnya. Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbir sekalian alam.

Di tahun baru tingkatkan sedikit kemampuan.

masjid

Sudah mampu untuk berjemaah. Mungkin tidak dapat untuk bersolat berjemaah pada kelima-lima solat fardhu. Usahakan agar dapat bersolat Isyak dan Suboh berjemaah. Fadilatnya seolah-olah bersolat sepanjang malam. Boleh juga try bangun malam dan bersolat sunat.

Sudah berpuasa genap sebulan Ramadan. Cuba sambung untuk berpuasa sunat 6 hari di bulan Syawal. Fadilatnya seumpama  berpuasa setahun. Cuba-cuba puasa sunat Isnin dan Khamis. Banyak kebaikannya. Bertekad untuk bersolat terawih genap sebulan Ramadan. Perbanyakkan amalan pada 10 malam terakhirnya.

Jika sudah cukup syarat-syaratnya keluarkan zakat. Tunaikan ibadah haji jika sudah berkemampuan dari segala aspek.  Kudrat muda lebih mudah untuk mengerjakan haji.

Perbanyakkan bersedekah, membaca Quran dan berzikir.

Cuba-cubalah.

Berkaitan dengan bulan Muharram, banyak amalan-amalan sunat yang boleh dilakukan di bulan itu.

Disunatkan berpuasa Tasua’ iaitu hari yang kesembilan Muharram dan ‘Asyura iaitu hari kesepuluh Muharram.

Ada yang berpuasa 9 dan 10 Muharram. Ada juga yang berpuasa dari 1-10 Muharram. Tidak ada masalah.

Maksud Hadis: Barang siapa berpuasa satu hari dalam bulan Muharam pahalanya seumpama berpuasa 30 tahun.

Maksud Hadis: Barang siapa yang berpuasa tiga hari dalam bulan Muharam, iaitu hari Khamis, Jumaat dan Sabtu, Allah tulis padanya pahala seperti mana beribadat selama 2 tahun.

Dalam bulan ini juga disunatkan agar memperbanyakkan amalan bersedekah kepada fakir miskin, melebihkan perbelanjaan untuk keluarga, membuat kebaikkan kepada anak yatim, berzikir, berselawat dan banyak lagi amalan lain.

Insyaallah, cuba membuat yang terbaik dan ikhlas melakukannya.

Selamat tahun baru 1433 Hijrah dari kami sekeluarga.

So….. segala puji bagi Allah tuhan sekalian alam. Ya Allah kami memohon sebab-sebab untuk mendapat kerahmatanMu dan keazaman yang banyak untuk mendapat keampunanMu. Kami memohon Ya Allah keuntungan dari segala kebaikanMu dan keselamatan dari segala jenis dosa. Ya Allah, jangan biarkan diri kami berdosa melainkan Engkau ampunkan, jangan biarkan diri kami susah hati melainkan Engkau lepaskannya, jangan biarkan diri kami berhajat (yang Engkau redha padanya) melainkan Engkau tunaikan, dengan berkat rahmatMu. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India