DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, November 13, 2011

BSK 258. Tugas mudah guru di experimen bekerja sembilan jam

Bismillah.
Assalamualaikum.

Sessi persekolahan 2012 yang bermula Januari tahun depan menyaksikan guru-guru dan sekolah-sekolah terpilih di empat negeri iaitu Melaka, Johor, Pahang dan Sarawak melalui experimen projek rintis sistem bekerja sembilan jam Kementerian Pelajaran.

Experimen dijalankan berasaskan satu kajian di Melaka Tengah yang mengenalpasti tempoh bekerja yang ideal bagi guru.

Kenapa perlu diadakan experimen tersebut?

Jawapan seperti yang diberikan oleh Timbalan Menteri Pelajaran Datuk Dr Wee Ka Siong ialah “bagi melihat sama ada benar pendapat orang ramai bahawa tugas seorang guru itu sangat mudah”.

Jika diperhatikan, waktu bekerja sembilan jam sehari di sekolah terpilih itu akan dilaksanakan dua sesi iaitu 7.30 pagi hingga 4.30 petang dan 1.30 petang hingga 6.30 petang selama enam bulan.

Sembilan jam termasuk waktu 1jam waktu rehat pada perkiraan kami.

Sekarang ini guru-guru sessi pagi memulakan tugas jam 7.30 pagi dan tamat sekitar jam 2.00 petang. Durasi masa enam setengah jam termasuk waktu rehat.

Jika experimen berjalan dengan lancar bermakna tambahan waktu bekerja guru-guru sebanyak dua setengah jam.

Menyamai durasi masa bekerja sektor lain. Dan pada hemat kami durasi dua setengah jam itu tidak dikira OT kerana ianya waktu kerja biasa.

Dilaporkan terdapat sekitar 400,000 guru di seluruh negara pada masa sekarang.

(Laporan penuh: Ka Siong: Guru tak perlu risau dasar kerja sembilan jam.)

Pendapat kami!

Jika satu pihak dari orang ramai menyuarakan pendapat bahawa tugas seorang guru itu sangat mudah, maka jawapannya pun mudah juga.

Yoda

Pilih beberapa sampel dari pihak berkenaan. Buat penilaian keatas tahap akademik mereka. Buat juga penilaian kepada kekuatan lain yang ada pada mereka. Contoh – kebolehan berpidato, aktif bersukan, mahir berbahasa Inggeris dan sebagainya.

Masukkan mereka dalam kelas express mengajar di UPSI atau maktab-maktab perguruan selama enam bulan.

Jadikan mereka guru-guru sandaran selama enam bulan atau genap 1sessi persekolahan di sekolah-sekolah yang bersesuaian dengan tahap akademik dan kebolehan mereka.

Biar mereka menjalani tugas-tugas guru yang sebenar. Mengajar, menguruskan koko, menguruskan pelajar-pelajar dan tugas-tugas guru yang lain semasa di sekolah dan diluar waktu persekolahan.

Mereka yang menyuarakan pendapat makanya mereka sendiri yang perlu membuktikan bahawa pendapat dan kata-kata mereka adalah benar.

Malangnya guru-guru yang menerima tuduhan pula diexperimen untuk membuktikan bahawa sememangnya tuduhan terhadap mereka dan rakan-rakan guru mereka adalah benar.

Malang! Amat malang nasib guru-guru dan cikgu-cikgu kita.

Simpati kami kepada kakak dan abang ipar kami yang mengajar di Tanjung Malim dan Slim River.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, keluarkanlah kami dari kegelapan kejahilan dan kelupaan. Terangilah kami dengan cahaya ilmuMu dan jauhkanlah daripada kami kelupaan dengan berkat rahmatMu. Dan jadikanlah kami dari golongan orang yang cerdik. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India