DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, Disember 08, 2010

BBK 29. Abdul Aziz Bin Abdullah Bin Baz - Beberapa Pelajaran Penting Untuk Segenap Ummat

Bismillah.

Assalamualaikum.

Insya’allah mulai Jumaat ini, 10/12/2010 kami nak share dengan kawan-kawan isi kandungan buku dibawah ini.

No0981

Buku hasil usaha Syaikh Yang Mulia Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz. Ianya didalam edisi bahasa Indonesia, di terjemah oleh saudara Mudzakkir Muhammad Arif.

Sedikit mengenai Syaikh Yang Mulia itu:

Namanya adalah: Abdul Aziz bin Abdullah bin Abdurrahman bin Muhammad bin Abdul Aali Baz. Ia dilahirkan di Riyadh, Arab Saudi pada tanggal 12 Dzulhijjah 1330 Hijrah. Pada mulanya ia bisa melihat, kemudian pada tahun 1336 H, kedua matanya menderita sakit, dan mulai melemah hingga akhirnya pada bulan Muharram tahun 1350 H kedua matanya mulai buta.

Syaikh Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz (1909 - 1999) ialah Mufti Agung Arab Saudi. Ia adalah salah seorang da’i Salafi.

Salafy (Arab: سلفي Salafi) adalah salah satu aliran dalam agama Islam yang mengajarkan syariat Islam secara murni tanpa adanya tambahan dan pengurangan, berdasarkan syariat yang ada pada generasi Muhammad dan para sahabat, setelah mereka dan orang-orang setelahnya.
[wikipedia]

Buku ini diberi percuma kepada mereka-mereka yang pergi menunaikan ibadah haji oleh Kerajaan Arab Saudi.

Kami tuliskan kata-kata Syaikh tersebut:

No0982Mukaddimah:

Segala puji bagi Allah Rabb alam semesta. Kejayaan terakhir untuk orang-orang bertaqwa. Semoga Allah SWT senantiasa melimpahkan shalawat dan salam kepada hamba dan rasul-Nya, nabi kita Muhammad saw, kepada segenap keluarga dan sahabat beliau.

Selanjutnya…
(Berikut ini) penjelasan singkat tentang sebagian hal-hal yang wajib diketahui oleh masyarakat umum tentang Islam, saya beri judul:

“Beberapa Pelajaran Penting Untuk Segenap Ummat”

Saya memohon kepada Allah SWT agar buku ini bermanfaat bagi kaum muslimin; dan semoga (Allah SWT) menerimanya (sebagai amal shaleh) dari saya, sesungguhnya Dia Maha Pemurah lagi Maha Mulia.

Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz

Ada lapan belas pelajaran yang diingin disampaikan oleh Syaikh Yang Mulia itu. Kesemuanya perkara basic yang kita perlu tahu. Pelajaran pertama akan kami kongsi dengan kawan-kawan Jumaat ini. Insya’allah.

“Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu benar-benar berada dalam kerugian, kecuali orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal soleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran.” [Surah Al ‘Ashr: ayat 1-3]

So….. semoga Allah SWT membukakan keatas kita hikmat-Nya dan limpahi keatas kita khazanah rahmat-Nya. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India