DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Disember 10, 2010

BBK 30. Abdul Aziz Bin Abdullah Bin Baz - Pelajaran Pertama

Bismillah.

Assalamualaikum.

Syaikh Yang Mulia Abdul Aziz bin Abdullah bin Baz di dalam bukunya ‘Beberapa Pelajaran Penting Untuk Segenap Ummat’ memulakan pelajaran pertama seperti berikut.

IMG_0311a

Surah Al-Faatihah (Pembukaan)

Yaitu: mempelajari surah Al-Faatihah dan sedapat mungkin dari surah-surah pendek, dari surah Az-Zalzalah sampai surah An-Naas, dengan cara talqin (mengikuti bacaan guru), memperbaiki bacaan dan hafalannya serta menjelaskan hal-hal yang wajib difahami.

Itulah pelajaran pertama yang ingin disampaikan. Pendek sahaja tapi mempunyai maksud yang mendalam.

Kami berikan sedikit fakta mengenai surah Al-Faatihah:

Surah “Al-Faatihah” (Pembukaan) yang diturunkan di Mekah dan terdiri dari 7 ayat adalah surah yang pertama-tama diturunkan dengan lengkap diantara surah-surah yang ada dalam Al-Quran dan termasuk golongan Surah Makkiyyah.

Surah ini disebut “Al-Faatihah” (Pembukaan), kerana dengan surah inilah dibuka dan dimulainya Al-Quran.

Dinamakan “Ummul Qu’ran” (induk Al Qur’an) atau “Ummul Kitaab” (induk Al Kitaab) kerana ia merupakan induk bagi semua isi Al Qur’an, serta menjadi intisari dari kandungan Al Qur’an, dan kerana itu diwajibkan membacanya pada tiap-tiap solat.

Dinamakan pula “As Sab’ul matsaany” (tujuh yang berulang-ulang) kerana ayatnya tujuh dan dibaca berulang-ulang dalam solat.

Surah ini mengandung beberapa unsur pokok mencerminkan seluruh isi Al Qur’an, iaitu:
1. Keimanan
2. Hukum-hukum
3. Kisah-kisah

Maksud surah Al-Faatihah:

“Dengan menyebut nama Allah, Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Segala puji  bagi Allah, Tuhan semesta alam. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Yang menguasai hari pembalasan. Hanya kepada Engkaulah kami menyembah, dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan. Tunjukilah kami jalan yang lurus, (yaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai, dan bukan pula (jalan) mereka yang sesat.”

Kami berikan juga sedikit penerangan mengenai surah Az Zalzalah hingga An Naas.

Surah-surah

Pokok-pokok isinya:

Az Zalzalah (Kegoncangan) Surah ke 99: 8 ayat

Kegoncangan bumi yang amat hebat pada hari kiamat dan kebingungan manusia ketika itu; manusia pada kari kiamat itu dikumpulkan untuk dihisab segala amal perbuatan mereka.

Al ‘Aadiyaat (Kuda Perang Yang Berlari Kencang) Surah ke 100: 11 ayat

Ancaman Allah SWT kepada manusia yang ingkar dan yang sangat mencintai harta benda bahawa mereka akan mendapat balasan yang setimpal di kala mereka dibangkitkan dari kubur dan di kala isi dada mereka ditampakkan.

Al Qaari’ah (Hari Kiamat) Surah ke 101: 11 ayat

Kejadian-kejadian pada hari kiamat, yaitu manusia bertebaran, gunung berhamburan, amal perbuatan manusia ditimbang dan dibalasi.

At Takaatsur (Bermegah-Megahan) Surah ke 102: 8 ayat

Keinginan manusia untuk berkegah-megahan dalam soal duniawi, sering melalaikan manusia dari tujuan hidupnya. Dia baru menyedari kesalahannya itu setelah maut mendatanginya; manusia akan ditanya di akhirat tentang nikmat yang dibangga-banggakan itu.

Al ‘Ashr (Masa) Surah ke 103: 3 ayat

Semua manusia berada dalam keadaan merugi apabila dia tidak mengisi waktunya dengan perbuatan-perbuatan baik.

Al Humazah (Pengumpat) Surah ke 104: 9 ayat

Ancaman Allah terhadap orang-orang yang suka mencela orang lain, suka mengumpat dan suka mengumpulkan harta tetapi tidak menafkahkannya di jalan Allah.

Al Fiil (Gajah) Surah ke 105: 5 ayat

Cerita tentang pasukan bergajah yang diazab oleh Allah SWT dengan mengirimkan sejenis burung yang menyerang mereka sampai mati.

Quraisy (Suku Quraisy) Surah ke 106: 4 ayat

Peringatan kepada orang Quraisy tentang nikmat-nikmat yang diberikan Allah kepada mereka kerana itu mereka diperintahkan untuk menyembah Allah.

Al Maa’uun (Barang-Barang Yang Berguna) Surah ke 107: 7 ayat

Beberapa sifat manusia yang dipandang sebagai mendustakan agama. Ancaman terhadap orang-orang yang melakukan solat dengan lalai dan riya.

Al Kautsar (Sungai Di Syurga) Surah ke 108: 3 ayat

Allah telah menganugerahi sungai “Al-Kautsar” di syurga, kerana itu bersolat dan berkorbanlah; Nabi Muhammad SAW akan mempunyai pengikut yang banyak sampai hari kiamat dan akan mempunyai nama yang baik di dunia dan di akhirat, tidak sebagai yang dituduhkan pembenci-pembencinya.

Al Kaafiruun (Orang-Orang Kafir) Surah ke 109: 6 ayat

Pernyataan bahwa Tuhan yang disembah Nabi Muhammad SAW dan pengikut-pengikutnya bukanlah apa yang disembah oleh orang-orang kafir, dan Nabi Muhammad SAW tidak akan menyembah apa yang disembah oleh orang-orang kafir.

An Nashr (Pertolongan) Surah ke 110: 3 ayat

Janji bahawa pertolongan Allah akan datang dan Islam akan mendapat kemenangan; perintah dari Tuhan agar bertasbih memuji-Nya, dan minta ampun kepada-Nya dikala terjadi peristiwa yang menggembirakan.

Al Lahab (Gejolak Api) Surah ke 111: 5 ayat

Cerita Abu Lahab dan isterinya yang menentang Rasul SAW. Keduanya akan celaka dan masuk neraka. Harta Abu Lahab, tak berguna untuk keselamatannya demikian pula segala usaha-usahanya.

Al Ikhlash (Memurnikan Ke Esaan Allah) Surah ke 112: 4 ayat

Penegasan tentang kemurnian ke esaan Allah SWT dan menolak segala macam kemusyikan dan menerangkan bahawa tidak ada sesuatu yang menyamai-Nya.

Al Falaq (Waktu Subuh) Surah ke 114: 5 ayat

Perintah agar kita berlindung kepada Allah SWT dari segala macam kejahatan.

An Naas (Manusia) Surah ke 114: 6 ayat

Perintah kepada manusia agar berlindung kepada Allah dari segala macam kejahatan yang datang ke dalam jiwa manusia dari jin dan manusia.

Pelajaran kedua akan kami sambung Jumaat minggu hadapan. Tunggu…..

So….. semoga Allah SWT bukakan pintu hati kita sebagaimana orang-orang yang arif, dikurniakan kepada kita kefahaman nabi-nabi dan ilham para malaikat yang hampir dengan-Nya, semua itu dengan rahmat-Nya wahai Tuhan yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India