DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, Februari 06, 2012

BSK 271. Sampul putih sampul merah tersimpul

Bismillah.
Assalamualaikum.

Tahun ini masyarakat Cina menyambut tahun Naga. Naga Air!

Kat taman kami sambutannya macam tak terasa. Tak kedengaran bakaran mercun yang berjela-jela panjangnya.  Tiada  kelihatan di kejiranan kami ada rumah yang menganjurkan tarian singa atau tarian naga.

Sunyi!

Tetapi sambutan diperingkat nasional lain pula. Sambutan rumah  terbuka sana sini.

NGO Melayu terbesar dan tersohor di Malaysia Perkasa pun teruja untuk menganjurkan rumah terbuka Tahun Baharu Cina.

image

Majlis berjalan lancar. Angpau disampaikan oleh presiden NGO berkenaan kepada hadirin. Jumlah keseluruhan angpau yang diagihkan dikatakan berjumlah RM10,000.

Sehari-dua lepas majlis, kecoh 1Malaysia kerana dilaporkan sampul angpau yang diberikan berwarna putih. Bagi masyarakat Cina  sampul putih hanya untuk upacara berkabung dan kematian.

Ada pihak tertentu meminta Perkasa meminta maaf kerana dikatakan tidak prihatin dengan tradisi masyarakat Cina.

Pemimpin wahid negara kita juga mengeluarkan kenyataan bahawa apa yang dilakukan oleh NGO itu tidak ada kena mengena dengan BN.

Presiden NGO bekas ahli Umno, dikatakan tidak wajar beliau tidak sensitif atau tidak peka dengan tradisi masyarakat Cina.

Sampul merah bukan putih!

Berkemungkinan kerana letih diasak dan ditekan dan tidak tahan dituduh sebagai menghina masyarakat Cina, Setiausaha Agung NGO berkenaan mendedahkan tindakan itu juga dilakukan oleh BN.

angpau

Beliau merujuk kepada gambar dalam sebuah akhbar harian yang menunjukkan penduduk di Seri Setia menerima angpau bersampul putih di majlis Tahun Baru Cina anjuran BN yang disampaikan oleh penyelaras BN Seri Setia.

Sampul warna putih juga! Serupa macam yang diagihkan oleh Presiden Perkasa.

Ketua MCA Bahagian Kelana Jaya  menjelaskan bahawa sampul putih yang digunakan oleh penyelaras BN Seri Setia sebenarnya adalah sampul khas yang bercetak dengan logo BN dan Umno. Sampul berkenaan digunakan oleh mereka sepanjang tahun.

"Kami gunakan sampul ini sepanjang tahun, bukan hanya semasa Tahun Baru Cina. "Kami juga gunakan sampul ini pada Hari Raya, Deevapali dan juga apabila kami mengagihkan sumbangan. Ini berbeza daripada apa yang dilakukan oleh Ibrahim Ali," kata Ketua MCA Bahagian Kelana Jaya.

Ketua Wira PERKASA bertanya kepada Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak apa maksudnya bila BN memberi angpau dalam sampul warna putih di Seri Setia.

"Masa isu PERKASA (beri angpau dalam sampul putih), PM kata 'semua orang tahu angpau ialah sampul merah'," kata beliau dalam satu kenyataan.

"Sekarang angpau BN kenapa warna putih?" tanya beliau dalam satu kenyataan.

Apa yang dapat difahami dari kenyataan yang diberikan, putih berlogo dan putih bersih berbeza. Maksudnya putih berlogo tidak menghina. Putih bersih?

Atau benarkah ada amalan ‘double standard’ di negara kita ini?

"Oh jika warna putih dari BN, bukan maksud untuk kematian? Dari awal PERKASA kata semuanya 'double standard' terhadap PERKASA," tegas Ketua Wira PERKASA.

Putih atau merah. Berlogo tak berlogo. Peka tak peka. Sensitif tak sensitif. Berkabung atau kematian. Terima tak terima. Terima kasih tak terima kasih.

Semuanya terserah kepada mereka-mereka yang hadir dan yang menerima habuan berkenaan.

Mereka yang menentukan dan membuat keputusan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, sesungguhnya kami berlindung denganMu dari penyakit malas dan nyanyuk. Ya Allah, ilhamkanlah kepada kami kecerdikan dan kewarasan dan lindungilah kami dari kejahatan diri kami. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India