DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Februari 10, 2012

BSK 273. Rasulullah SAW jom kenal dan cintai Baginda

Bismillah.
Assalamualaikum.

Kita masih lagi di bulan kelahiran Rasulullah SAW. Pada setiap tahun pihak berwajib akan mengadakan majlis sambutan untuk mengingati dan menzahirkan rasa cinta dan sayang kepada Nabi Besar SAW.

Masjid KUISHari Selasa, 07 Feb 2012 kami ke Kolej Universiti Islam Antarabangsa Selangor (KUIS). Tempat anak kedua belajar.

Semasa anak kedua sibuk dengan urusan beliau, kami ke masjid kolej tersebut.

Wife dan anak bongsu rilek kat dalam kereta.

Kami nak share maklumat dari risalah kecil yang disediakan oleh Institut Kajian Hadis (INHAD) KUIS yang kami ambil dari masjid itu.

Risalah kecil yang diberikan nama “Jom Kenal & Cintai Rasulullah SAW.”

  • Nabi terawal yang dilantik oleh Allah SWT
    Daripada Abu Hurayrah radiyallahu ‘anhu berkata: Para sahabat bertanya: Wahai Rasulullah, bilakah tuan dilantik menjadi Nabi? Rasulullah s.a.w. bersabda, “Ketika Adam masih antara ruh dan jasad.” (Hadith riwayat al Tirmidhi. Hadith ini juga diriwayatkan oleh Maisarah al Fajr)
  • Insan yang terpilih daripada yang terpilih
    Daripada Wathilah bin al Asqa’ radiyallahu ‘anhu berkata: Aku telah mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah telah memilih Kinanah daripada keturunan Nabi Isma’il dan memilih kaum Quraish daripada zuriat Kinanah, dan memilih daripada kaum Quraish Bani Hasyim dan memilih aku daripada Bani Hasyim.” (Hadith riwayat Muslim dan al-Tirmidhi)
    Daripada ‘Aisyah radiyallahu ‘anha, Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Jibril telah berkata kepadaku, ‘Aku telah mengelilingi bumi dari timur ke barat dan aku tidak temui seorang lelaki yang lebih afdal daripada Muhammad. Dan aku telah mengelilingi bumi dari timur ke barat dan aku tidak temui keturunan yang lebih afdal daripada Bani Hasyim’.” (Hadith riwayat al-Tabarani, al-Bayhagi dll)
  • Nabi terulung dan agung di sisi Allah SWT
    Daripada Anas radiyallahu ‘anhu bahawa Nabi s.a.w. telah didatangkan dengan buraq yang telah dipakai kekang pada mulutnya dan telah berpelana pada malam Nabi diisrakkan, tetapi Nabi sukar untuk menunggangnya. Berkata Jibril kepada buraq, “Adakah dengan Muhammad pun kamu lakukan sedemikian (kerana susah untuk menunggangnya)? Tidak ada seorang pun yang menunggang kamu yang lebih mulia di sisi Allah daripadanya”. Maka mengalirlah peluh buraq (kerana malu dengan Nabi). (Hadith riwayat Ahmad, al-Tirmidhi dan al-Bayhaqi)
  • Nabi yang penuh dengan mukjizat
    Daripada Anas bin Malik radiyallahu ‘anhu bahawa Nabi s.a.w. dan para sahabatnya berada di Zaura’ (suatu tempat yang terletak di pasar Madinah), lalu Nabi meminta bekas yang diisi dengan air. Nabi meletakkan tapak tangan dalam bekas tersebut lalu air keluar mengalir daripada celah-celah jari jemarinya. Semua para sahabat pun mengambil wudu’. Aku (perawi) bertanya, “Berapakah bilangan mereka wahai Abu Hamzah? Dia berkata, “Mereka sekitar tiga ratus orang.” (Hadith riwayat al Bukhari dan Muslim)
  • Kerinduan tunggul kurma kepada Nabi SAW
    Daripada Jabir radiyallahu ‘anhu berkata: Terdapat sebatang tunggul kurma yang Nabi berdiri di atasnya (ketika berkhutbah). Apabila mimbar diletakkan sebagai ganti untuk baginda, kami mendengar tangisan tunggul kurma tersebut seperti tangisan anak kecil sehingga Nabi turun (daripada mimbar) lalu meletakkan tangannya di atas tunggul kurma tersebut (sehingga tunggul kurma tersebut diam). (Hadith riwayat al Bukhari)
  • Keistimewaan-keistimewaan Nabi SAW yang lebih dari nabi-nabi yang lain
    Daripada Abu Hurayrah radiyallahu ‘anhu, Rasulullah s.a.w. bersabda, “Aku telah diberi kelebihan ke atas para Nabi yang lain dengan enam perkara. Aku telah dikurniakan dengan jawami’ al kalim (kalimah yang pendek tetapi mengandungi makna yang padat), aku ditolong dengan rasa ketakutan pada hati (musuh), dihalalkan ghanimah (harta rampasan perang) untukku, bumi dijadikan suci bagiku untuk dijadikan alat bersuci dan masjid, serta aku diutuskan kepada semua makhluk dan aku sebagai penutup semua para nabi.” (Hadith riwayat Muslim)
  • Penghulu seluruh makhluk di Hari Kiamat
    Daripada Abu Hurayrah radiyallahu ‘anhu berkata: Rasulullah s.a.w. telah bersabda, “Aku adalah penghulu keturunan Adam pada hari kiamat, orang pertama yang akan dibangkitkan daripada kubur, orang pertama yang akan memberi syafaat dan juga yang pertama diberikan syafaat.” (Hadith riwayat Muslim)
  • Kewajipan mencintai Nabi SAW lebih dari segalanya
    Daripada Anas bin Malik radiyallahu ‘anhu katanya: Rasulullah s.a.w. bersabda, “Tidak sempurna iman seseorang itu sehinggalah dia lebih mengasihi aku daripada anaknya, bapanya dan semua manusia lain.” (Hadith riwayat al Bukhari dan Muslim)

Itulah hadis yang ingin kami kongsi dengan kawan-kawan.

Semoga dengan mengetahui kelebihan-kelebihan Rasulullah SAW kita akan lebih mengenali, mengasihi dan mencintai Baginda. Dan Allah SWT mengurniakan kepada kita keimanan yang kukuh dan sempurna.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, Engkau jadikan dan Engkau tetapkanlah Agama kami di Agama Nabi Muhammad SAW. Dan (jadikanlah) ke Islaman kami Islam yang sebenar-benar Islam. Kami meridhai Allah sebagai Tuhan, kami meridhai Islam sebagai Agama dan kami meridhai Muhammad sebagai Nabi. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India