DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Ogos 05, 2011

BFK 147. Si Capik

Bismillah.
Assalamualaikum.

Ahad, 31/07/2011 kami ke pasaraya berhampiran rumah. Ramai kat sana. Sesak pasaraya tu.

Selalunya trolley boleh diambil kat entrance tapi hari tu perlu diambil kat tempat parking. Sambutan begitu menggalakkan kat pasaraya tu.

Kami bukan nak cerita pasal kat tempat tu. Tapi kami nak cerita pasal satu….. well insiden.

Lepas habis hajat kat pasaraya dan sebaik nak parking kereta kat depan rumah, kami terlihat sesuatu yang kecil sedang menggesot menuju ke kereta…..

No1506No1507No1509

Rupanya seekor anak kucing. Kedua kaki belakangnya tidak berfungsi dengan baik. Tetapi bergerak dengan pantas menggunakan kaki hadapan.

Kita jangan fikirkan yang bukan-bukan, kita andaikan sahaja keadaan anak kucing ini terjadi sejak dilahirkan.

Anak kucing ini bukan dari kumpulan lorong belakang rumah. Tak pernah kami terlihat kelibatnya sebelum ini.

Sebaik kami, wife, anak kedua dan anak keempat keluar dari kereta, laju si kecil ni sampai. Mengiau-giau dengan suaranya yang kecil. Lapar rupanya. Comel anak kucing ni.

Anak-anak sibuk nak beri makan. Kesian kata mereka. Dah le kecik cacat pula. Memang kesian.

Dapat le si kecil ni rezeki secubit ayam goreng.

Bila nak ke surau pada sebelah malam kelihatan kelibat anak kucing ni kat bawah kereta. Balik surau tak pulak kelihatan. Rasanya dah balik kat tempat asal dia.

Bila kami nak buang sampah dan kunci pintu pagar pada lewat malam anak kucing ni mengekor dari belakang. Ada lagi rupanya.

Nak biarkan kat depan rumah bahaya. Mana le tau, masa nak reverse kereta atau kenderaan lalu lalang kat depan rumah ter…..

Tempat paling selamat kat belakang rumah. Sesekali sahaja kenderaan lalu di sana. Selalunya lori gas dan kekadang lori suratkhabar lama.

Dah masuk hari kelima anak kucing ni kat belakang rumah. Kehadiran dapat diterima oleh kucing-kucing kat sana.

Jika jiran-jiran beri sisa-sisa makanan si kecil ni akan bersama-sama makan dengan yang lain. Yang besar tidak kacau sedikit pun makanan yang berada didepan si kecil ini.

Simpati atau toleransi, wallahualam.

Kami panggil anak kucing ini Two Legs tetapi anak-anak kata si Capik.

So….. Dengan nama Allah, dipohon pelihara diri kami, harta kami dan agama kami. Ya Allah, jadikanlah kami redha dengan penentuan-Mu dan berilah keberkatan kepada kami pada perkara-perkara yang ditetapkan bagi kami agar kami tidak suka menghendaki sesuatu yang Engkau lambatkan serta tidak pula suka melambatkan sesuatu yang Engkau segerakan. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India