DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Rabu, November 30, 2011

BSK 261. Mak Oren

Bismillah.
Assalamualaikum.

Kita sering terdengar atau terbaca laporan kes bunuh membabitkan ibu-bapa. Pembunuhan ibu-bapa oleh anak-anak sendiri. Terbaru kes seorang anak mengelar leher ibunya yang membawa maut.

Kita juga sering terdengar dan terbaca kes-kes buang bayi oleh remaja-remaja. Ada bayi-bayi yang terselamat dan ramai juga yang kehilangan nyawa.

Kita juga sering terdengar dan terbaca kes-kes pecah amanah, rasuah, pembaziran dana rakyat dan sebagainya. Apa akan terjadi kepada anak-anak yang makan dari hasil tersebut?

Kami tidak mahu menyentuh isu-isu berkenaan, tetapi kami sebenarnya ingin berkongsi cerita mengenai seekor ibu kucing bersama anak-anaknya.

No1732

Kami gelar ibu kucing ini Mak Oren. Kucing ini telah melahirkan sembilan anak dari tiga kes mengandung.

Dalan kes pertama kucing ini melahirkan seekor anak berwarna oren. Kebetulan dilahirkan semasa musim bolasepak Piala Dunia 2010 dulu. Kami namakan anak kucing ini Oranje, sempena team kegemaran kami, Belanda. Comel anak kucing ini.

Sebab itu ibu kucing ini kami gelar Mak Oren.

Malangnya Oranje tidak hidup lama. Mati tidak berapa lama setelah Belanda tewas kepada Sepanyol di Piala Dunia 2010 itu.

Dalam kes kedua, anak-anaknya dilahirkan kalau tidak silap kami, rasa-rasa kami pada awal tahun 2011. Empat ekor kesemuanya.

Anak-anak dalam kes kedua ini memang comel kerana keempat-empatnya tidak berekor.

Kemana pergi kesemuanya  tidaklah kami ketahui. Mati atau diambil orang, wallahualam.

Yang pasti Mak Oren bersendirian tanpa keempat-empat anaknya.

Yang terkini dilahirkan, tak silap kami dua atau tiga bulan lepas. Empat ekor dan semuanya berekor kontot.

1Perkara yang common tentang anak-anak kucing ini ialah, dilahirkan di tempat yang sama. Kesemuanya comel-comel belaka.

Dicelah-celah periok-periok besar dan besen-besen besar. Di utility area disebelah belakang rumah kami.

Kebiasaan, setelah sebulan dua dilahirkan, anak-anak ini akan dipindahkan ke tempat lain.

Bukan sekali dua dipindahkan tetapi berulang juga. Sekejap kat rumah sebelah. Sekejap di rumah hadapan. Begitulah rutin Mak Oren ini.

Utility area di sebelah belakang rumah kami cuma macam klinik atau hospital sahaja. Anak-anak yang baru terketar-ketar berjalan sudah didischarged dan diangkut ke tempat lain.

Pada hemat kami disebabkan oleh faktor keselamatan dan untuk kemudahan. 

Kedudukan rumah kami lebih tinggi dari rumah sebelah dan semestinya utility area yang dipisahkan oleh pagar dibelakang rumah lebih tinggi dari rumah sebelah.

Sudahlah tinggi, kami bina  dinding menggantikan pagar yang ada, lagi tinggilah Mak Oren perlu melompat untuk masuk dan keluar dari utility area  berkenaan. Untuk mencari makan dan memberi susu pada anak-anak yang baru dilahirkan.

Kami bina dinding kerana tidak mahu terpandang kebawah dan terlihat jiran sebelah memasak atau membuat tugasan di dapur.

Berbalik kat keluarga terkini Mak Oren.

No1733Yang pasti dua ekor sudah tiada. Yang hidup itu dari penelitian kami adalah dua ekor yang paling aggresif diantara empat ekor yang dilahirkan. Dan lebih besar.

Tetapi kami tidak pasti samada yang dua ekor ini juga mampu bertahan.

Kami masih terdengar bunyi mengiau anak-anak kucing ini. Dan masih terlihat Emak Oren mengangkut anak-anaknya kesana kemari mencari tempat selamat.

Tidak pasti sampai bila.

Yang pasti, selagi anak-anaknya masih bernyawa  naluri ‘keibuan’ dalam dirinya akan mempastikan keselamatan anak-anak.

Well….. manusia, makhluk istimewa dan sempurna ciptaan Allah Taala diminta untuk mempastikan keluarga mereka terhindar dan terselamat dari fitnah dunia dan terlebih penting lagi diminta agar menjaga keluarga mereka dari terjerumus kedalam neraka.

Adakah kita melaksanakan saranan dan permintaan dari Allah SWT itu?

Fikir-fikirkan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami, jauhkanlah kami dari kejahatan-kejahatan kami sepertimana Engkau jauhkan timur dan barat. Ya Allah, ilhamkanlah kepada kami kecerdikan dan kewarasan dan lindungilah kami dari kejahatan diri kami. Amin.

Wassalam.

1 comments:

ujang kutik berkata...

Tuan,

Syabas kerana prihatin ke atas nasib haiwan terbuang dan terbiar.

Bantulah hamba Allah itu mengikut kekuatan dan kemapuan kita.

T.Kasih.

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India