DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Oktober 07, 2011

BSK 241. Polis langgar SOP di Bersih 2.0 lepas bebas

Bismillah.
Assalamualaikum.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Ku Chin Wah dilaporkan berkata laporan polis telah dibuat ke atas anggotanya yang didakwa menggunakan kekerasan yang berlebihan dalam usaha cuba menyuraikan peserta perhimpunan Bersih 2.0, 09 Julai 2011 lalu.

Anggota polis berkenaan memakai bandana (kain tutup muka) tidak mempunyai nama atau nombor keanggotaannya yang disulam pada pakaian seragamnya.

PolisTetapi kerana ketiadaan saksi tiada tindakan selanjutnya boleh diambil terhadap anggota polis berkenaan.

Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Kuala Lumpur Ku Chin Wah dalam kenyataannya berkata:

"Perkara ini telah dirujuk kepada Pejabat Peguam Negara dan tiada tindakan selanjutnya boleh diambil terhadapnya kerana ketiadaan saksi," katanya kepada Malaysiakini.

Walau bagaimanapun, pegawai yang ingkar itu akan tertakluk kepada tindakan tatatertib kerana melanggar prosedur operasi standard (SOP) ketika menyuraikan orang ramai.

Dilaporkan gambar-gambar dan video berhubung penyalahgunaan kuasa polis  membanjiri internet, terutamanya pada laman web rangkaian sosial popular Facebook.

Antara gambar yang dirakamkan menunjukkan seorang anggota polis yang memegang sepasang gari dalam genggaman beliau dengan mukanya ditutup dengan sehelai sapu tangan yang besar, atau bandana.

[Bacaan selanjutnya: Tiada saksi, polis langgar SOP dilepaskan.]

Dalam insiden ini rakaman video tidak dijadikan bahan atau bukti saksi. Kami andaikan kerana bahan bukti itu didapati daripada besi atau plastik yang tidak bernyawa.

Kami ingat-ingat lupa kata-kata seorang pemimpin parti politik bahawa rakaman video tidak boleh dijadikan bukti. Kami lupa kesnya.

Perlu juga diselidik terlebih dahulu pegawai atasan mana yang membenarkan anggota-anggotanya yang tidak mempunyai nama atau nombor keanggotaannya yang disulam pada pakaian seragamnya menjalankan tugas.

Jika pegawai yang memberi kebenaran itu melanggar SOP, kenakan tindakan tatatertib.

Kita tidak mahu melihat seakan-akan pihak polis cuma mahu mengenakan tindakan terhadap pegawai bawahan sahaja, pegawai atasan lepas tangan.

Kerajaan dilaporkan membelanjakan RM2.0 juta kepada polis untuk menyuraikan peserta perhimpunan Bersih 2.0 itu.

Dengan jumlah peruntukkan yang boleh dikatakan “mewah” takkan pakaian seragam anggota sendiri pun tidak menepati syarat.

Kita tidak mahu ada pihak-pihak yang mengatakan anggota polis sengaja dibiarkan memakai seragam yang tidak menepati syarat agar tidak boleh diambil tindakan, tidak boleh didakwa dan tidak boleh dibicarakan di mahkamah.

Jika ianya memang disengajakan, well….. wallahualam.

So….. Ya Allah, kami memohon rasa takut kepadaMu, baik dalam kami bersendirian atau bersama orang ramai. Ya Allah, kami memohon kata-kata yang benar dalam keadaan kami redha atau kami marah. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India