DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Oktober 09, 2011

BSK 242. Bajet transformasi 2012

Bismillah.
Assalamualaikum.

Jumaat, 07/10/2011 TV menyiarkan pembentangan belanjawan 2012 kerajaan Barisan Nasional (BN) pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.

Masih belum terlambat rasanya untuk memberi komen.

Tema bajet tahun 2012 ialah “Dasar Transformasi Nasional — Bajet Membela Rakyat, Mensejahtera Negara”.

‘Bapa Transformasi’ telah mengumumkan pelbagai insentif kepada rakyat termasuk kakitangan awam, warga emas, ibubapa, peneroka dan pesara kerajaan.

Bajet ganjaran tunai

Pekerja sektor swasta menikmati juga apa yang disifatkan oleh PM  sebagai ‘belanjawan transformasi semua rakyat Malaysia’ melalui kenaikan caruman KWSP dengan sumbangan majikan naik 13 peratus daripada 12% ketika ini. Majikan kena akur.

Umur persaraan penjawat awam dilanjutkan sehingga berumur 60 tahun. Masih adakah tenaga untuk memberi yang terbaik?

Pada kami sehingga 56 tahun sudah mencukupi. Berikan sahaja peluang kepada tenaga muda membina keluarga bahagia dan membalas jasa kedua ibu bapa yang sudah begitu lama dan penat bekerja.

Beri kepada ibu bapa peluang untuk berihat dan beribadah.

Ramai pemerhati dan penganalisa memberi sokongan kepada belanjawan yang dibentangkan.

Kita hayati kata-kata seorang pensyarah bertaraf professor seperti dilaporkan:

“Kalau kita lihat bajet Pakatan Rakyat telah diumumkan tapi bukan guna duit mereka, jadi mereka boleh buat yang lebih baik tapi pembentangan Najib lebih realistik dan Najib umumkan perkara-perkara yang mampu diberikan kerajaan kepada rakyat.”

(Laporan penuh: Bajet 2012 boleh bantu BN tapi bukan penentu sokongan mutlak.)

Yang bertaraf professor juga boleh terkeliru dengan status wang yang diamanahkan kepada kerajaan yang memerintah.

Itu wang rakyat!

BN memerintah, BN yang menguruskan wang rakyat. Pakatan yang memerintah, Pakatan yang menguruskan.

Wang yang dibelanjakan untuk merealisasikan belanjawan atau bajet 2012 nanti bukan wang sedekah, wang derma atau wang saguhati BN atau Pakatan.

Wang rakyat tu!

Kenyataan perlu setara dengan jawatan yang diamanahkan kerana ditakutkan nanti disebabkan kenyataan yang bersifat sedemikian akan memberi kesan negatif kepada universiti-universiti Malaysia.

Itu sebabnya kami tidak gemar dengan gelaran “professor kangkong” yang timbul  dewasa ini.

Tetapi, adakah kehadiran segelintir “professor kangkong” salah satu sebab utama yang membuatkan universiti di Malaysia terkeluar dari senarai 400 universiti terbaik?

Ya atau tidak? Wallahualam!

Soalan, kawan-kawan para pembaca budiman mendapat kebaikan atau menafaat dari ‘belanjawan transformasi semua rakyat Malaysia’ ini?

Kami? Huhuhu.

So….. Ya Allah sesungguhnya kami berlindung denganMu dari dosa dan hutang. Ya Allah sesungguhnya kami berlindung denganMu dari kejahatan fitnah kekayaan. Ya Allah sesungguhnya kami berlindung denganMu dari fitnah kefakiran. Ya Allah kami memohon keadaan pertengahan di antara kaya dan kefakiran. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India