DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Oktober 21, 2011

BSK 248. HIMPUN, perlembagaan dan sirah nabi

Bismillah.
Assalamualaikum.

himpun_logo

Esok, Sabtu, 22/10/2011 akan diadakan Himpunan Sejuta Umat (HIMPUN) di Stadium Shah Alam.

Perhimpunan besar ini dikatakan mendapat sokongan banyak NGO Melayu.

Perhimpunan yang akan disertai oleh ramai rakyat Malaysia beragama Islam dimana penyertaannya pesertanya dijangka lebih ramai dari Bersih 2.0 dulu.

Jika diikutkan dengan namanya dijangka mencecah sejuta peserta dan berkemungkinan besar melebihi sejuta.

Perhimpunan yang bertujuan bertujuan membela Islam dan mencegah murtad di kalangan Muslim.

Umumnya untuk menyelamatkan akidah umat Islam di Malaysia.

Persoalannya?

Wajarkah perhimpunan itu diadakan?

Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Razak semasa menolak perlaksanaan hukum hudud di Malaysia dilaporkan berkata:

Najib berkata kerajaan kini telah pun mengambil kira prinsip "Maqasid Syariah" iaitu matlamat sebenar dalam pentadbiran untuk menyelesaikan permasalahan rakyat.

"Lagipun, matlamat sesuatu pentadbiran mengikut Islam ialah prinsip Maqasid Syariah yang antara prinsipnya ialah mempertahankan agama, nyawa, akhlak dan harta benda. Jadi dengan undang-undang yang sedia ada, prinsip maqasid syariah boleh dan mampu kita pertahankan," kata Najib.

Beliau berkata matlamat sebenar perlu dicapai, yang antaranya memastikan rakyat dan negara ini sentiasa aman serta sejahtera.

Bukankah PM sendiri mempunyai penuh keyakinan bahawa undang-undang yang sedia ada iaitu perlembagaan Malaysia boleh dan mampu mempertahankan agama, nyawa, akhlak dan harta benda.

Jika perhimpunan yang diadakan bertujuan untuk menyelamatkan akidah umat Islam di Malaysia.

Agama, nyawa, akhlak dan harta benda siapa sebenarnya yang dikatakan oleh PM kita itu?

Umat Islam?

Rakyat kata Islam dan akidah umat Islam perlu diselamatkan, PM kata undang-undang sedia ada boleh dan mampu mempertahankan agama, nyawa, akhlak dan harta benda umat Islam.

Nampak sangat ketidak sekataan keadaan sebenarnya yang berlaku kepada umat Islam di Malaysia dengan apa yang dikatakan oleh lidah PM kita.

Nampaknya orang Melayu menyanggah kata-kata PM.

Melayu mudah lupa.

Cuba kita hayati dua perenggan tulisan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat ini:

  1. Sebab itu antara tujuan mempelajari Sirah Nabawiyyah itu ialah untuk mengamalkannya dengan memadankan apa yang disebut di dalam al-Quran dengan apa yang telah ditafsirkan dalam kehidupan Nabi S.A.W. Supaya Islam ini tergambar dengan lengkapnya berpandukan contoh yang ada pada diri Nabi S.A.W, apabila kita melaksanakan Islam dalam kehidupan hendaklah tidak lari dari contoh yang ada dalam gerak-geri Nabi S.A.W. Ibarat masakan, maka al-Quran itu adalah resepinya, sedangkan Nabi S.A.W itu adalah guru yang menerangkan cara mengadun dan memasak serta menghidangkan resepi itu sebagai suatu sajian yang amat diperlukan oleh umat manusia. [Sirah Nabawiyyah: ms 3]
  2. Nabi S.A.W menyampaikan amanat Allah SWT bahawa Tuhan menghendaki supaya manusia selamat dari segala godaan syaitan dan hawa nafsu, dan terselamat dari ancaman bahaya api neraka. Allah SWT melalui lidah Nabi-Nya s.a.w. menyeru manusia supaya menyelamatkan diri dengan memasuki Islam secara keseluruhannya, setiap individu perlu memastikan dirinya yang bakal menghadapi Allah SWT hanya dengan hati yang sejahtera. Hanya itu yang bakal menyelamat manusia dari ancaman azab, sedangkan harta kekayaan, pangkat kedudukan serta sanak saudara tidak akan mendatangkan sebarang faedah apabila mereka dibangkitkan dari kubur masing-masing. [Sirah Nabawiyyah: ms 98]

Fikir-fikirkan.

So….. wahai Tuhan yang membolak balikkan hati, perteguhkan hati-hati kami di atas agamaMu dan ketaatan kepadaMu. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India