DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Jumaat, Oktober 14, 2011

BSK 245. Hudud dan pendirian pemimpin agama bukan Islam

Bismillah.
Assalamualaikum.

Pemimpin-pemimpin agama dikalangan bukan Islam telah menzahirkan pendirian sebenar mereka terhadap Islam.

Mari kita dalami kenyataan dari Majlis Perundingan Malaysia Agama Buddha, Kristian, Hindu, Sikh dan Tao:

“Pelaksanaan hukum hudud memerlukan pindaan Perlembagaan Persekutuan dan akan memberi kesan ke atas hak asasi bukan Muslim, yang sedia terjamin di bawah Perlembagaan.

“Fabrik perundangan perlembagaan tidak seharusnya diganggu,” kata enam pemimpin majlis itu dalam kenyataan dikeluarkan petang ini.

Kenyataan itu ditandatangani oleh presidennya Daozhang Tan Hoe Chieow, timbalannya Sardar Jagir Singh, tiga naib presiden Venerable Sing Kan, Rev Dr Thomas Philips dan Mohan Shan, setiausaha agung Prematilaka KD Serisena.

Cuab kita fahami juga pendapat majlis itu:

Majlis itu juga berpendapat bahawa disebabkan majoriti rakyat sebuah negeri - Kelantan - memihak kepada hudud dan oleh itu rakyat keseluruhan negara seharusnya menerima perubahan tersebut, adalah satu tanggapan yang mengelirukan.

“Perlembagaan tidak boleh dibuang disebabkan oleh pandangan popular,” kata beliau.

Malah menurut majlis itu, hak fundamental yang dijamin dalam perlembagaan tidak boleh diubah oleh majoriti rakyat.

“Setiap warganegara seharusnya diberi hak untuk mencabar bagi mempertahankan hak mereka,” kata beliau lagi.

Majlis itu menambah, langkah mengubah sifat fundamental perlembagaan hanya disebabkan kehendak majorit juga satu keadaan yang bahaya.

Oleh itu menurut majlis tersebut, kesemua agama seharusnya menghormati sensitiviti dan hak agama komuniti lain, dan cuba untuk hidup dalam keadaan yang aman dan harmoni.

“Sebarang perubahan mesti dilakukan mengikut perlembagaan, bukannya bertentangan dengan perlembagaan,” kata majlis.

Laporan penuh: Hudud: Jangan ganggu fabrik Perlembagaan, kata majlis bukan Islam.

Masjidil Haram

Hukum hudud adalah hukum Islam, dilaksanakan kepada orang Islam sahaja.

Bukan Islam tidak ada kaitan langsung dengan hukum hudud  dan mereka kekal tertakluk di bawah undang-undang Lord Reid atau lebih popular, perlembagaan.

Bagaimana sesuatu yang tidak ada kena mengena atau tidak ada kaitan langsung dengan mereka dikatakan boleh memberi kesan ke atas hak asasi mereka?

Meghairankan!

Orang Islam yang mahukan hukum hudud dilaksanakan kerana mereka mahu mempertahankan hak agama yang mereka anuti.

Siapa sebenarnya yang tidak menghormati sensitiviti dan hak beragama? Dan dalam isu ini Islam dan hak orang Islam di Malaysia?

Dan siapa sebenarnya yang tidak menghormati perlembagaan yang terang-terang menyatakan Islam agama Persekutuan?

Persoalannya?

Kenapa orang bukan Islam terlampau taksub membangkang perlaksanaan hukuman yang tidak ada kena mengena walau sedikit pun dengan mereka atau kehidupan mereka?

Kenapa mereka memandai-mandai mencampuri urusan agama Islam dan menyatakan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilaksanakan oleh orang Islam?

Kenapa mereka membuat kenyataan yang boleh menyinggung institusi Raja-Raja Melayu yang selama ini menjadi ketua agama dan payung kepada agama Islam di Malaysia?

Mungkinkah jawapannya?

Kerana pemimpin dan orang Islam sendiri menerima pakai bahkan lebih selesa dengan perlembagaan Lord Reid!

Well….. apa perbezaan kita dan mereka?

Maksud surah Al-A’raaf: ayat 36-41:

Dan orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, merekalah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya.

Maka tidak ada yang lebih zalim daripada orang yang berdusta terhadap Allah atau yang mendustakan ayat-ayatNya. Orang-orang itu akan mendapat bahagian mereka (di dunia) dari apa yang telah tersurat (bagi mereka), hingga apabila datang kepada mereka utusan-utusan Kami (malaikat) yang mengambil nyawa mereka, bertanyalah malaikat itu (kepada mereka): "Manakah (makhluk-makhluk dan benda-benda) yang kamu sembah selain Allah?" Mereka menjawab: "Semuanya itu telah hilang lenyap daripada kami", dan mereKa pula menjadi saksi terhadap diri mereka sendiri, bahawa mereka adalah orang-orang yang ingkar.

Allah berfirman: "Masuklah kamu ke dalam neraka bersama-sama umat-umat yang terdahulu daripada kamu, dari jin dan manusia. Tiap-tiap satu umat yang masuk, mengutuk akan saudaranya (golongannya sendiri); hingga apabila mereka semua berhimpun di dalamnya, berkatalah golongan yang akhir mengenai golongan yang pertama di antara mereka: "Wahai Tuhan kami, mereka inilah yang telah menyesatkan kami; oleh itu berilah kepada mereka azab seksa yang berlipat ganda dari (azab) neraka". Allah berfirman: "Kamu masing-masing disediakan (azab seksa) yang berlipat ganda tetapi kamu tidak mengetahui".

Dan berkatalah golongan pertama (ketua-ketua), di antara mereka, kepada golongan yang akhir (pengikut-pengikutnya): "(Jika demikianlah hukuman Tuhan), maka tidak ada bagi kamu sebarang kelebihan atas kami". (Allah berfirman): "Oleh itu rasalah kamu azab seksa disebabkan apa yang kamu telah usahakan".

Sesungguhnya orang-orang yang mendustakan ayat-ayat (perintah) Kami dan yang angkuh (merasa dirinya lebih) daripada mematuhinya, tidak sekali-kali akan dibukakan bagi mereka pintu-pintu langit dan mereka tidak akan masuk Syurga sehingga unta masuk di lubang jarum dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang melakukan kesalahan.

Disediakan untuk mereka hamparan-hamparan dari api neraka, dan di atas mereka lapisan-lapisan penutup (dari api neraka) dan demikianlah Kami membalas orang-orang yang zalim (disebabkan keingkarannya).

Seolah-olahnya umat Islam di zaman moden yang serba canggih ini telah terlupa atau memandang remeh  janji-janji Allah Taala.

Nauzubillah!

So….. ya Allah, sucikanlah hati-hati kami dari kenifaqan, sucikanlah amalan-amalan kami dari sifat riya, sucikanlah lidah-lidah kami dari sifat dusta, sucikanlah mata-mata kami dari sifat khianat. Sesungguhnya Engkau Maha mengetahui segala mata yag berkhianat dan apa yang disembunyikan didalam dada. Amin

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India