DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Ahad, Oktober 30, 2011

BSK 252. Kekalutan laporan audit negara

Bismillah.
Assalamualaikum.

Laporan Ketua Audit Negara 2010!

Laporan yang dibentangkan oleh Ketua Audit Negara hasil audit terhadap perbelanjaan tahunan kerajaan.

Highlight untuk tahun 2010 adalah dikhabarkan bahawa  sembilan kementerian dan jabatan berbelanja melebih had sehingga mengakibatkan penggunaan peruntukan tambahan berjumlah RM3.73 bilion.

Dikatakan antaranya adalah Kementerian Kesihatan Malaysia, Kementerian Dalam Negeri, Kementerian Luar Negeri, Kementerian Luar Bandar dan Wilayah, Kementerian Pertahanan dan Suruhanjaya Perkhidmatan Awam.

Masih banyak kekalutan yang berlaku dan dilakukan kerana peruntukan tambahan RM3.73 bilion itu 1jumlah yang sangat besar.

Setiap tahun dilaporkan penyalahgunakan peruntukan serta tidak mengikuti prosedur dan penyelewengan.

Setiap tahun rakyat disogokan dengan kenyataan bahawa kerajaan tegas mengamalkan konsep akauntabiliti dimana tindakan tegas akan diambil terhadap pegawai dan kakitangan kementerian dan agensi yang menyalahgunakan peruntukan serta tidak mengikuti prosedur ditetapkan.

Setiap tahun rakyat mendengar kenyataan yang kerajaan juga menyediakan sistem semak dan imbang iaitu tindakan akan dikenakan kepada mereka yang terlibat dalam penyelewengan.

Setiap tahun juga rakyat diberikan keyakinan bahawa kerajaan sedang mengambil tindakan susulan dan akan bertindak mengikut peraturan bagi memastikan kesilapan-kesilapan lalu tidak berulang.

Tetapi jika diamat-amati dengan teliti laporan yang dikeluarkan setiap tahun oleh Ketua Audit Negara itu seolah-olah tidak memberi apa-apa makna kepada CEO Malaysia Inc. dan anak-anak buahnya.

Kekalutan demi kekalutan berlaku setiap tahun. Tahap kualiti, integriti dan kredibiliti yang dipamirkan semakin merundum.

Seperti komen Tun Dr Mahathir Mohamad terhadap pembaziran yang dilakukan:

“Basically, it is the same every year. People never learn.”

Mantan Perdana Menteri itu lebih mengetahui kerana beliau mentadbir Malaysia hampir 22 tahun dan selama hampir 22 tahun itu kerajaan pimpinan beliau dibentangkan Laporan Ketua Audit Negara.

Manusia tidak mengambil pengajaran dari kesilapan. Kesilapan diri sendiri dan juga kesilapan orang lain.

No1570

Surah Ali’Imran: ayat 161 yang bermaksud:
Dan tiadalah patut bagi seseorang Nabi itu (disangkakan) berkhianat (menggelapkan harta rampasan perang), dan sesiapa yang berkhianat (menggelapkan sesuatu), ia akan bawa bersama pada hari kiamat kelak apa yang dikhianatinya itu; kemudian tiap-tiap seorang akan disempurnakan (balasan bagi) apa yang telah diusahakannya, sedang mereka tidak akan dikurangkan sedikitpun (balasannya).

Surah al-Maaidah: ayat 62-63 yang bermaksud:
Dan engkau lihat kebanyakan dari mereka berlumba-lumba pada melakukan dosa dan pencerobohan serta memakan yang haram. Demi sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah lakukan.
Alangkah baiknya kalau ketua-ketua ugama dan pendita-pendita mereka melarang mereka dari mengeluarkan perkataan-perkataan yang dusta dan dari memakan yang haram? Sesungguhnya amatlah buruk apa yang mereka telah kerjakan.

Fikir-fikirkan.

So….. ya Allah ya Tuhan kami. Wahai Yang Maha Hidup dan Berdiri Sendiri, dengan rahmatMu kami memohon pertolongan. Maka jangan biarkan kami bergantung kepada diri kami sendiri walaupun sekelip mata dan perbaikilah segala urusan kami. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India