DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Isnin, Oktober 17, 2011

BSK 246. Transformasi UNITAR ke UMTECH

Bismillah.
Assalamualaikum.

MS12MM

Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) telah meluluskan pada 04/07/2011 penukaran nama Universiti Tun Abdul Razak (UNITAR) Kampus PINTAR kepada University of Management and Technology (UMTECH).

Dikatakan nama baru ini (Dari UNITAR ke UMTECH) memberikan lebih kejelasan dan keterangkuman institusi ini, di mana ia secara ringkasnya dikenali sebagai UMTECH (dengan sebutan uem-tech).

Universiti Tun Abdul Razak (UNIRAZAK), dikenali dengan nama singkatan UNITAR dinamakan sempena nama Perdana Menteri Malaysia yang kedua iaitu Allahyarham YAB Tun Abdul Razak.

Najib

Universiti Tun Abdul Razak dimiliki oleh Yayasan Pendidikan Tun Abdul Razak (Yayasan PINTAR) yang merupakan yayasan diketuai oleh Dato' Seri Mohd Najib bin Abdul Razak, Perdana Menteri Malaysia yang keenam dan juga anak sulong Allahyarham YAB Tun Abdul Razak.

Kerana jasa Allahyarham YAB Tun Abdul Razak membawa banyak pembangunan kepada negara, beliau diberi gelaran Bapa Pembangunan Malaysia sementara Dato' Seri Mohd Najib bin Abdul Razak pula Bapa Transformasi.

TunAbdulRazak

Pada pendapat kami Universiti Tun Abdul Razak atau UNITAR lebih banyak membawa erti.

Mengambil sempena nama orang yang membawa pembangunan dan banyak berjasa kepada Malaysia.

Bila di transformasi dari UNITAR ke UMTEC terasa seakan-akan hilang kekuatan, seri dan gahnya.

Tidak ada keunikan pada nama baru, macam universiti biasa-biasa sahaja. Hilang ciri-ciri kemalaysiaannya.

Universiti Tun Abdul Razak or Tun Abdul Razak University is named after the second prime minister of Malaysia, Abdul Razak bin Hussein, known as Bapa Pembangunan or Father of Development.

Ada juga perasaan bangga bila sebut macam kat atas tu. Kata le kalau-kalau ada orang luar negara tanya kat kita.

Yang sibuk sangat tu kenapa?

Yayasan tu nak tukar nama atau tidak, itu hak mereka, kita tidak ada kena mengena dalam urusan itu.

Tau takpe!

Bahasa jiwa bangsa.

So….. ya Allah, tambahkanlah ilmu kami dan kurniakanlah kepada kami kefahaman dengan berkat rahmatMu. Ya Allah, terangilah kami dengan cahaya ilmuMu dan jauhkanlah daripada kami kelupaan dengan berkat rahmatMu. Amin.

Wassalam.

1 comments:

Azwad berkata...

Unirazak masih ada. Kampus Pintar sahaja yang dipisahkan menjadi UMTECH. Sebagai contoh, Kampus Tun Hussein Onn, UTM Johor telah dipisahkan menjadi KUiTTHO dan kini UTHM.

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India