DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG

Segala puji bagi Tuhan Yang Menguasai Langit dan Bumi. Yang mengatur urusan makhluk. Selawat dan Salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W. Nabi dan Rasul Akhir Zaman dan juga kepada keluarga dan para sahabatnya dan pengikut-pengikutnya.

Selamat datang. Selamat membaca. Semoga terhibur.

Jazakallah Khairan Kathira.Assalamualaikum Wrt. Wbt

Khamis, November 11, 2010

BSK 135. 48,327 Calon UPSR Dapat Semua A

Bismillah.

Assalamualaikum.

Tahniah kepada pelajar-pelajar yang mendapat keputusan semua A dalam peperiksaan UPSR tahun ini. Tahniah juga kepada ibu-bapa dan guru-guru pelajar-pelajar tersebut kerana sokongan dan komitmen mereka hingga anak-anak dan murid-murid mereka berjaya. 

48,327 calon UPSR peroleh semua A

Nov 11, 10 11:24am

Seramai 48,327 calon Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) tahun ini memperoleh keputusan cemerlang semua A, meningkat kepada 10.02 peratus daripada 9.51 peratus tahun lalu.

Ketua Pengarah Pelajaran Datuk Abdul Ghafar Mahmud berkata keputusan itu merupakan pencapaian terbaik bagi tempoh empat tahun mengikut Gred Purata Nasional (GPN), indeks yang digunakan untuk menunjukkan pencapaian calon di seluruh negara.

"Syukur Alhamdulilah, peratusan calon yang berada di bawah tahap pencapaian minimum (semua D/E atau kombinasi kedua-duanya) telah berkurangan daripada 3.99 peratus kepada 3.39 peratus pada tahun ini," katanya ketika mengumumkan keputusan UPSR di Putrajaya hari ini.

Bagaimanapun, kata Abdul Ghafarm, peratusan calon yang mendapat minimum gred C menurun 1.37 peratus berbanding tahun lalu.

Seramai 482,334 calon menduduki peperiksaan itu tahun ini.
Klil sini untuk berita penuh.
[Malaysiakini]

Hebat budak-budak sekarang ini. Pencapaian akademik memang memberansangkan. Tiap-tiap tahun menampakkan peningkatan. Syabas!

Untuk berada di tahap yang cemerlang adalah satu kejayaan menawan cabaran.  Tetapi untuk mengekalkan tahap cemerlang,  itu adalah satu cabaran yang lebih besar. Ianya bukanlah satu perjalanan yang mudah.

Banyak faktor yang perlu diambil perhatian. Tahap ekonomi keluarga. Pergaulan pelajar. Persekitaran pelajar. Penerimaan matapelajaran yang semakin mencabar. Penerimaan persaingan baru. Peak point pelajar.

Faktor prasarana yang disediakan oleh kerajaan. Sekolah berasrama. Sekolah biasa. Biasiswa. Guru-guru. Pakar kaunseling.

IMG_0319a

Bukan semua dari 48,327 pelajar-pelajar itu akan berjaya mengharungi zaman persekolahan hingga menjejakkan kaki ke menara gading.

Tetapi bagi mereka yang benar-benar cekal dan menyandarkan pengharapan kepada Allah SWT, insya’allah boleh berjaya.

Well, kebijaksanaan sahaja bukan penentu kita berjaya dan menjadi manusia yang berjaya.

Kejayaan sebenar adalah bila kita seimbangkan keperluan rohani dan jasmani kita.

Seperti juga keseimbangan kerjasama  ibu-bapa dan pelajar-pelajar dengan guru-guru.

So….. semoga Allah SWT mengurniakan kita ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Nya dan dimasukkan kita dengan rahmat-Nya kedalam golongan hamba-hamba-Nya yang soleh. Amin.

Wassalam.

0 comments:

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Justin Bieber, Gold Price in India